fbpx
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

איך מפסיקים לפחד מרופא השיניים

איך מפסיקים לפחד מרופא השיניים

איך מפסיקים לפחד מרופא השיניים

חרדה דנטלית, הידועה גם בשם חרדה מטיפולי שיניים או דנטופוביה, היא מצב פסיכולוגי נפוץ. מדובר במטופלים החווים פחד, חשש או עצבנות הקשורים לטיפול שיניים. אין זה חריג שאנשים חווים מידה מסוימת של אי נוחות או עצבנות לפני ביקור אצל רופא השיניים. עם זאת, עבור אנשים הסובלים מחרדת ממשית מרופא השיניים, הפחד הוא עז ואף עלול להוביל להימנעות מוחלטת מטיפולים. אין זה פחד מזריקות בלבד אלא פחד רב עוצמה אף יותר.

למה מאוד לא רצוי להיכנע לחרדה מרופא השיניים

בהמשך המאמר נתייחס לשיטות שיכולות להקטין מאוד רמת הפחד. אין זה אומר שלעולם לא תחוו יותר דנטופוביה בשום רמה שהיא, אבל תרגישו מספיק חזקים בכדי לקבל את הטיפולים החשובים לבריאותכם ולבריאות השיניים והחניכיים שלכם. הנה כמה סיבות לגבי החשיבות של התגברות על פחד מרופא שיניים:

  1. ביקורים קבועים אצל רופא השיניים עוזרים לכם לשמור על בריאות הפה. זה חשוב למניעת בעיות כגון חורים בשיניים, מחלות חניכיים ואפילו ואובדן שיניים. התעלמות מבעיות בשיניים עקב חרדה עלולה גם לגרום לכם לשלם הרבה יותר ביוקר בהמשך.
  2. רפואת שיניים כיום מציעה טכניקות שונות להפחתת כאב ואפשרויות להרגעה. כל אלה יכולים לעזור להקל על אי נוחות וחרדה לפני ובמהלך הטיפול. רופאי שיניים מנוסים יכולים להתאים לכם תוכנית טיפול אישית המביאה בחשבון את מצבכם הרפואי והרגשי.
  3. בדיקות שיניים קבועות מאפשרות לרופא השיניים לזהות בעיות בשלבים מוקדמים. זה הזמן שהבעיות קלות יותר לטיפול ואף מצריכות טיפול פחות פולשני.
  4. טיפול בחרדה דנטלית וטיפול שיניים בכלל, יכולים לשפר את איכות החיים שלכם. תוכלו ליהנות מחיוך יפה, ללא כאבי שיניים וביטחון עצמי משופר.
  5. התגברות על חרדה דנטלית יכולה להיות הישג מעצים וחוויה משחררת. זה יוכל לאפשר לכם לקבל שליטה על בריאות הפה שלכם ולהתגבר על מחסומים נוספים בחיים.

כיצד חרדה דנטלית באה לידי ביטוי

 

לפני שנעבור לכמה שיטות שיעזרו לכם להצטרף לאנשים שממש עכשיו מפסיקים לפחד מרופא השיניים, בואו נחשוף איך החרדה באה לידי ביטוי.

 

איך מפסיקים לפחד מרופא השיניים
  1. תסמינים פיזיים – חרדה דנטלית מתבטאת בתסמינים פיזיים הדומים לאלה שחווים במהלך התקף פאניקה. למשל, דופק מהיר, הזעה, רעד, סחרחורת, לפעמים גם בחילה וקוצר נשימה. אנשים מסוימים עשויים לחוות ממש התקף פניקה לקראת או במהלך טיפול שיניים. ישנם כאלה שחווים תופעות של ברוקסיזם (חריקת שיניים), כאבי ראש חזקים או בעיות במערכת העיכול עקב המתח.
  2. הימנעות – אנשים הסובלים מחרדה דנטלית עשויים לעשות מאמצים רבים על מנת להימנע מהגעה לרופא השיניים. זה נכון גם כאשר הם חווים בעיות שיניים או חניכיים משמעותיות. הימנעות עלולה לגרום להחמרת בעיות לאורך זמן, ולהוביל לסבל ולצורך בטיפולים יותר מקיפים בהמשך.
  3. עוררות יתר – חרדה דנטלית נוטה לגרום לעוררות יתר. מטופלים מרגישים שהם "על הקצה", נבהלים בקלות. עשויה להיות תגובה מוגזמת לגירויים כגון רעש המקדחה או תחושה המגע של מכשיריו של רופא השיניים בפה.
  4. מחשבות שליליות – לאנשים הסובלים מחרדה דנטלית יש נטייה למחשבות שליליות ואמונות מפחידות לגבי טיפולי שיניים. הם עשויים לדמיין את התרחישים הגרועים ביותר, כגון לחוות כאבי תופת, שהטיפול יגרום לנזק בלתי הפיך לשיניהם, או אפילו מוות במהלך טיפול במרפאת השיניים.
  5. חוסר אונים ואובדן שליטה – זהו מאפיין נפוץ של חרדה דנטלית. מדובר בתוצאה של חוסר היכולת לראות מה קורה בתוך הפה בזמן הטיפול, בשילוב פחד מהלא נודע, שגורמים לחרדה ובהלה.
  6. חוויות עבר טראומטיות – חרדה דנטלית יכולה לנבוע מחוויות שליליות אצל רופא השיניים בעבר. למשל טיפול כואב, חוסר אמפתיה במרפאה קודמת, התעלמות מצד צוות המרפאה כאשר הובעו בעבר פחד או אי נוחות לפני או במהלך הטיפול.
  7. השפעה על איכות החיים – חרדה דנטלית עלולה להשפיע באופן משמעותי על איכות החיים שלכם, בשל ההשפעה השלילית על בריאות הפה, ירידה בהערכה העצמית ובריאות כללית. הימנעות מטיפולי שיניים עלולה להוביל להידרדרות במצב השיניים, עששת, מחלות חניכיים ובעיות שיניים חמורות אחרות.

שתפו את חששותיכם, זה מקטין חרדה דנטלית

על מנת להתמודד עם חרדה מפני טיפולי שיניים, צעד ראשון שיכול להועיל הוא לשתף בחששות. שתפו בגילוי לב את רופא השיניים. בעזרת השיחה אתם כמטופלים לוקחים מידה של שליטה, יוצרים אווירה של הבנה ומקבלים תמיכה במרפאת השיניים. רופא שיניים אמפתי ומנוסה תמיד יקשיב באמפתיה ויעשה כל שבידו כדי לעזור לכם להרגיש יותר בנוח.

 

לא מעט רופאי שיניים רגילים להתמודד עם מטופלים הסובלים מחרדה דנטלית. רופא קשוב יוכל  להרגיע על ידי אמפתיה, יסביר על שיטות ונהלים בפירוט רב. הוא יוכל להפריך תפיסות מוטעות או מיתוסים שמחמירים פחדים. כך תוכלו לדעת למה לצפות, וזה מאוד מקל על החרדה ועוזר להרגיש יותר בשליטה.

כדאי לשים לב כי הפחדים והחרדות של כל אחד ואחת הם ייחודיים. שיחה גלויית לב עם רופא השיניים שלכם תעזור להתאים בשבילכם גישות טיפול מתאימות במיוחד. בין אם מדובר בשימוש בטכניקות הרפיה, הפסקות יזומות במהלך הטיפול או מתן תרופות הרגעה, חשוב שרופא השיניים שלך ימצא אתכם את הפתרון – ביחד.

שיחה וגילוי לב יוצרים אמון וקרבה בינכם לבין רופא השיניים שלכם. כאשר אתם נוכחים לדעת כי יש מי ששומע אתכם ומבין אתכם, סביר שתרגישו בנוח יותר ותאמינו בטיפול המסור שאתם מקבלים. אמון עוזר להפחתה הדרגתית של חרדה דנטלית לאורך זמן. כמו כן, על ידי שיחה לגבי הפחדים והחששות שלכם, אתם משתתפים פעילים ולא סבילים, בתהליך של טיפולי שיניים לסובלים מחרדה. זהו שלב מחזק ומעצים. העצמה זו יכולה להגביר את הביטחון העצמי ואת תחושת השליטה שלכם וזה מועיל להורדת רמות החרדה.

 

חשיפה הדרגתית בהתגברות על חרדה דנטלית

עבור לא מעט מטופלים, אפילו המחשבה על ישיבה על הכיסא של רופא שיניים יכולה לעורר תחושות של חרדה ופחד. עם זאת, אסטרטגיה של חשיפה הדרגתית יכולה לעזור. כך ניתן לבנות בהדרגה אמון לצורך טיפול שיניים. כבר הכניסה למרפאת השיניים יכולה להיות מאיימת ומפחידה, עבור הסובלים מחרדה דנטלית. על ידי קביעת תורים קצרים, למשל לצורך בדיקות שגרתיות או ניקוי אבנית, תוכלו להתרגל בהדרגה למרפאה ולצוות. זה עוזר להתרגל למראות, לצלילים ולריחות בקצב שלכם.

תורי טיפול קצרים מספקים הזדמנויות לבנות אמון וקרבה עם צוות המרפאה. ככל שתתקדמו תתחילו להרגיש יותר בנוח, יותר נינוחים. יצירת יחסי אמון עם רופא השיניים והצוות עוזרת מאוד בהפגת חרדה וחיזוק ביטחון. בנוסף, חוויות חיוביות משחקות תפקיד חשוב נוסף בהתגברות על חרדה דנטלית. קודם מתחילים בטיפולים פחות מאיימים, כגון ניקוי שיניים או בדיקות בלבד. כל הגעה למרפאה מחזקת את התובנה שזה לא כל כך נורא. הביטחון שבונים לאט לאט סולל את הדרך לטיפולים יותר משמעותיים, לפי הצורך, בהמשך.

חשוב להיות מודעים לכך שהימצאות במרפאת שיניים עשויה להפעיל את כל החושים. אורות בהירים, ציוד לא מוכר וצליל של מכשירי הטיפול. למטופלים בעלי רגישות חושית, זה יכול להיות מהמם ולעורר חרדה. על ידי תורים קצרים ומדורגים, מקטינים את החשיפה לגירויים חושיים, וכך מפחיתים תחושות של אי נוחות וחרדה. בנוסף, חשיפה הדרגתית מאפשרת להגדיר מטרות ברות השגה לקראת התגברות על חרדה דנטלית. מפרקים כל טיפול לשלבים קטנים יותר. גישה זו עוזרת בהפחתת תחושות של הצפה.

וכך, כל הגעה מוצלחת לרופא השיניים מסמנת שלב חיובי בדרך שלכם לקראת התגברות על חרדה דנטלית. טפחו לעצמכם על השכם בכל הישג. הישגים קטנים ככל שיהיו, מפגינים את החוסן והנחישות שלכם. הכירו בהתקדמות שעשיתם!

טכניקות הרפיה בהתגברות על פחד מטיפולי שיניים

עבור המתמודדים עם חרדה דנטלית, מאוד עוזר למצוא רגעים של שלווה. שימוש בטכניקות הרפיה, לפני ובמהלך טיפולי שיניים, מוכיח את עצמו כבעל ערך בהפחתת חששות וחרדות. כך עושים זאת:

  • תרגילי נשימה עמוקה – זו דרך פשוטה אך רבת עוצמה, להרגיע את הגוף ואת הנפש. לפני שמגיעים לרופא השיניים, הקדישו מספר רגעים לתרגול נשימה עמוקה. שאפו עמוק דרך האף, אפשרו לבטן להתרחב, אחר כך נשפו לאט דרך הפה. התמקדו בקצב הנשימה שלכם, תוך מודעות.
  • נסו מדיטציה – זה יכול לעזור להשקיט את הקול הפנימי החרד ולטפח תחושה של מודעות להווה. לפני שמגיעים למרפאה, נסו מעט לשבת בשקט ולעשות מדיטציה. מקדו את תשומת לבכם בנשימה, בתחושות הגוף שלכם, או דמיון מודרך. נגיעה ברגע הנוכחי, מאפשרת להפחית את העצבנות לפני שמגיעים לרופא השיניים.
  • הרפיית שרירים – תרגול זה כרוך במתיחות ולאחר מכן שחרור קבוצות שרירים שונות בגוף עד שחשים הרפיה. אפשר להתחיל בכתפיים, בזרועות או הלסת, במשך כמה שניות. זה מאפשר לשרירים להירגע לחלוטין. תרגלו זאת לפני ואף בזמן קבלת טיפול.
  • דמיון מודרך – נסו לדמיין סצנה שלווה ומרגיעה, כדי להסיח את הדעת ממחשבות מודאגות. עצמו את עיניכם ודמיינו את עצמכם בסביבה שלווה, למשל חוף ים שקט או פארק ירוק. הפעילו את החושים שלכם בדמיון, הקשיבו לצלילים ולתחושות הקשורים לסצנה שבחרתם.
  • ארומתרפיה – ריחות מסוימים, כגון ניחוח לבנדר או קמומיל, הוכחו כבעלי השפעות מרגיעות על הנפש והגוף גם יחד. שקלו לשלב ארומתרפיה לפני שמגיעים למרפאה. אפשר לנסות שמנים אתריים או נרות ריחניים. שאיפת ניחוחות מרגיעים עוזרת להרבה מטופלים.
  • הרגעה בעזרת מוזיקה – האזנה למוזיקה מרגיעה יכולה להשפיע עמוקות על מצב הרוח ורמות הלחץ. תוכלו להכין בטלפון הנייד רשימת השמעה של מוסיקה מרגיעה, צלילי טבע וכדומה. אפשרו למוזיקה להעביר אתכם למצב תודעה רגוע יותר, לפני או במהלך טיפול.

טיפולים תרופתיים לשיכוך חרדות עמוקות

עבור אנשים הסובלים מחרדה או פוביה חמורה במיוחד, תרופות יכולות להציע פתרון רב ערך. רופא השיניים יוכל להמליץ על תרופות שונות נגד חרדה או תרופות מרגיעות.

  • תרופות הרגעה לבליעה – תרופות הרגעה מסוג זה נוטלים לקראת הטיפול. תרופות הרגעה נפוצות שנוטלים בבליעה כוללות למשל ואליום, קסנקס ואחרות. לתרופות כאלה יש תכונות מרגיעות. אלה תרופות נוגדות חרדה ומרפות שרירים, המסייעות למטופלים להרגיש רגועים ונינוחים יותר במהלך התור והטיפולים שניתנים על ידי רופא השיניים.
  • טשטוש תוך ורידי – הרגעה מסוג אחרת ניתנת בשיטה תוך ורידית. הרעיון הוא לתת תרופות הרגעה ישירות לווריד בזמן הטיפול. מדובר בטשטוש, או סדציה, מה שמאפשר הרפיה מהירה של הגוף והרגעה של המוח. ניתן להתאים את מתן הטשטוש במהלך הטיפול, כדי לשמור על רמת הטשטוש הרצויה. צורה זו של סדציה משמשת למשל לטיפולים עמוקים, מורכבים או כאשר מדובר במטופלים הסובלים מחרדה חמורה או פוביה קשה.
  • גז צחוק – מדובר למעשה בסוג נוסף של תרופת הרגעה. זו תרופה יחסית קלה, הניתנת דרך מסכה המונחת על הפנים, מעל האף. הגז גורם למצב של רגיעה ואופוריה, מה שהופך אותו למתאים מאוד להפחתת חרדה במהלך טיפולי שיניים. ההשפעה של גז הצחוק מתחילה במהירות ומתפוגגת במהירות.  כלומר, זה מאפשר לחולים לחזור לפעילות רגילה זמן קצר לאחר שהטיפול מסתיים.
  • הרדמה כללית – במקרים מסוימים, הרדמה כללית עשויה להתאים. למשל, עבור מטופלים עם חרדה דנטלית עמוקה או צורך בטיפולים דנטליים רבים או מורכבים. הרדמה כללית נעשית תחת חומרים ותרופות הגורמים למצב של חוסר הכרה. כלומר המטופל לחלוטין לא מודע ולא מגיב במהלך הטיפול.
איך מפסיקים לפחד מרופא השיניים

טיפול בהיפנוזה

טיפול בהיפנוזה מהווה פתרון אלטרנטיבי לשיכוך חרדה דנטלית, תוך ניצול כוחו של התת מודע. באמצעות טכניקת הרפיה מודרכת, היפנוזה שואפת לגרום למצב דמוי טראנס. תחת היפנוזה מטופלים יכולים לחוות מיקוד מוגבר או הרפיה עמוקה. טיפול בהיפנוזה עוזר להגיע למצב רגוע מאוד, ומאפשר לשחרר מתח וחרדה. במהלך מצב דמוי טראנס זה, תת המודע הופך פתוח יותר להשפעה של הרופא או המהפנט, במטרה ליצור תחושות של רוגע, נוחות וביטחון. בגישה לתת מודע, היפנוזה יכולה לעזור לפרק אמונות ואסוציאציות שליליות סביב טיפול שיניים, וכך לטפח חשיבה חיובית ונינוחה יותר.

חרדה דנטלית נובעת לעיתים קרובות מפחדים עמוקים, טראומות עבר או חוויות שליליות הקשורות לטיפול שיניים. טיפול בהיפנוזה נוגע בסיבות הללו, ועוזר לאנשים לחשוף ולטפל במקור החרדה שלהם. על ידי מסגור מחדש של אמונות וזיכרונות תת הכרתיים, היפנוזה יכולה להקל על ריפוי קשיי עבר ופתרון רגוע יותר בהווה.

בנוסף למפגשי היפנוזה מודרכים עם מטפל מוסמך, אתם יכולים ללמוד טכניקות היפנוזה עצמית להפחתת חרדה בכוחות עצמכם. היפנוזה עצמית עוזרת להגיע למצב של רגיעה ורוגע פנימי בעת הצורך, בין אם זה לפני תור אצל רופא שיניים ובין אם במהלך הטיפול עצמו. עם תרגול נאות, היפנוזה עצמית יכולה להפוך לכלי נהדר להתמודדות עם חרדה דנטלית וחרדות בכלל. טיפול בהיפנוזה יכול גם להשלים שיטות אחרות להפחתת חרדה, כגון טכניקות הרפיה, נשימה, דמיון מדרך או תרופות. בשילוב עם גישות אלה, היפנוזה יכולה לשפר את יעילותן. טיפול בהיפנוזה נחשב לבטוח ולא פולשני, כאשר הוא מבוצע על ידי מטפל מוסמך. זה לא כרוך בשימוש בתרופות ונחשב לגישה אלטרנטיבית ללא תופעות לוואי.

הפוטנציאל הטיפולי של מציאות מדומה לחרדה דנטלית

אחד הפתרונות העתידניים, שכבר החל להיכנס לשימוש בתור טיפול נגד חרדה מרופא שיניים הוא שימוש בטכנולוגיה. טכנולוגיית מציאות מדומה מצטיירת ככלי טוב להקלה על חרדה דנטלית, בזכות יצירת הסחת דעת סוחפת ומרתקת במהלך טיפולי שיניים. על ידי כניסה לסביבה וירטואלית, באופן ששובה את החושים, נוצרת הסחת דעת שיכולה להפחית ביעילות חרדה ואי נוחות הקשורות לטיפולי שיניים.

טכנולוגיית מציאות מדומה מאפשרת למטופלים "לברוח" מכיסא הטיפולים ולהיכנס לעולמות חלופיים. בין אם מדובר בנופים שלווים, או ביציאה להרפתקאות מסעירות או פעילות אינטראקטיבית, סביבת מציאות מדומה מתוכננת להפעיל את החושים ולהסיט את תשומת הלב מטיפול השיניים העומד על הפרק. טבעה הסוחף של המציאות המדומה משמש כהסחת דעת מעולה, שמעלימה תחושות של חרדה ואי נוחות במהלך טיפולי שיניים. על ידי העברת תשומת הלב לסביבה הווירטואלית, מטופלים יכולים לחוות תחושה של ניתוק מהחוויה הטיפולית שנעשית במציאות.

ניתן לבחור דימויים חזותיים מרגיעים, צלילים מרגיעים וסביבות שלוות. המטופלים יכולים לבחור מתוך מגוון חוויות המותאמות להעדפותיהם. אם אתם מחפשים רופא ומרפאה בעלי התמקצעות בטיפול לחרדיים, דעו שהסחת הדעת של מציאות מדומה יכולה להשלים טכניקות הרדמה והרגעה כפי שהצגנו קודם לכן. עבור מטופלים המעדיפים גישות לא תרופתיות או מעוניינים להקטין את השימוש בתרופות, מציאות מדומה מציעה אלטרנטיבה בטוחה ויעילה להפחתת חרדה דנטלית.

שכיחות חרדה דנטלית

למי שמחפש טיפולי שיניים לסובלים מדנטופוביה, זה מעניין לדעת מהי השכיחות של התופעה. מקובל להניח כי חרדה דנטלית נפוצה הרבה יותר ממה שרוב האנשים חושבים. חרדה כזאת משפיעה על חלק ניכר מהאוכלוסייה בארץ ובעולם. מחקרים מצביעים על כך שכ-9% עד 20% מהמבוגרים חווים חרדה דנטלית במידה מסוימת, בדרגות חומרה שונות. בנוסף, מעריכים כי עד 15% מהאנשים ממש נמנעים לאורך זמן מלפנות לטיפול שיניים בשל פחד וחרדה כאלה. כאמור, זה עלול להוביל לבעיות חמורות בבריאות הפה בהמשך החיים. סובלים מחרדה? אתם לא לבד והנה עוד כמה סיבות לא להתבייש בחרדה דנטלית:

  1. ראשית, חשוב להבין כי חרדה דנטלית היא בעיה נפוצה המשפיעה על אנשים מכל תחומי החיים. אתם לא לבד שחווים את הרגשות האלה, ואין סיבה להתבייש או לחוש מבוכה מעצם הפחד. פחד הוא רגש טבעי.
  2. חרדה דנטלית היא תגובה רגשית ממשית ולא דמיונית. זו תגובה טבעית לאיומים שאנשים מרגישים בפנים ותגובה לקראת אי נוחות הקשורה לטיפול שיניים. זה לא סימן לחולשה או פגם באופי אלא תגובה טבעית למצב לא מוכר או מלחיץ.
  3. רופאי שיניים מצוינים ואנשי מקצוע בתחום לומדים לזהות מטופלים החווים חרדה דנטלית. הם מבינים כי פחד מרופא השיניים הוא דאגה נפוצה ומצוידים בכלים ושיטות  שיעזרו לכם להרגיש יותר בנוח במהלך ביקורכם במרפאה.
  4. מרפאות שיניים טובות במיוחד שואפות ליצור סביבה תומכת ולא שיפוטית. זה המקום שבו מטופלים יכולים להרגיש בטוחים להביע את פחדיהם. רופא השיניים והצוות נמצאים שם כדי לתמוך בכם.

לסיכום, מרפאה דנטלית תומכת ורופא קשוב, ממלאים תפקיד מרכזי בהקלה על חרדה דנטלית ובקידום חוויות חיוביות עבור מטופלים. רופא שיניים ששם בראש סדר העדיפויות את נוחות המטופל ושלוותו הנפשית, יוצר אווירה של חום, אמפתיה והבנה, ומטפח אווירה טיפולית נינוחה יותר.

פייסבוק
טוויטר
הדפסה
WhatsApp
שלח באי-מייל

עוד מאמרים:

שתלים זיגומטיים - כל הפרטים והמידע

שתלים זיגומטיים – כל הפרטים והמידע

שתלים זיגומטיים – כל הפרטים והמידע שתלים זיגומטיים, הם שתלים אשר משמשים להחלפת שיניים חסרות בלסת העליונה – כאשר, לרוב נהוג להשתמש

Dr. Averbuch – Dental Clinic

Senior dentist, and founder of the clinic

Dr. Alexander Averbuch is a D.M.D dentist with extensive experience in dental implants, full anesthesia and complex surgeries. He is the founder of Dr. Averbuch's Dental Clinic in Rishon Lezion and the owner. Residents of Rishon Lezion and the surrounding area know him, his work, and his contribution to the community. Under his faith, thousands of patients and the hand went, as they say, another slant.

follow me

testimonials