מחלות חניכיים – כל מה שחשוב לדעת

מחלות חניכיים - כל מה שחשוב לדעת

מחלות חניכיים מהוות מצב רפואי נפוץ, אשר עלול להוות את נחלתם של אנשים בכל הגילאים – יחד עם זאת, במקרה הזה, צרת רבים איננה מהווה כל נחמה. ולכן, נקדים ונאמר שאם עולה החשד ולו הקל ביותר לנושא של מחלת חניכיים, קיימת חשיבות גבוהה לפעול על מנת לאבחן את אותו המצב ובשלב הבא, לטפל בו בצורה הנכונה.

הגורמים למחלות חניכיים

ישנם מספר גורמים למחלות שיניים, כאשר אחד הגורמים העיקריים, הוא הצטברות
פלאק על השיניים ולאורך קו החניכיים – מצב המהווה לרוב תוצר של היגיינה לקויה.
רובד זה של חיידקים מהווה תוצר של סוכרים ועמילנים הקיימים במזונות אותם אנו אוכלים ולמעשה מקיימים אינטראקציה עם חיידקים בפה.
כאמור, במידה ולא מקפידים להסיר את אותו רובד חיידקים באמצעות פעולות לשמירה על היגיינת הפה כמו: צחצוח שיניים, שימוש בחוט דנטלי וביקור תקופתי אצל רופא השיניים. אותו הרובד עלול להתקשות וליצור אבנית – אשר אינה ניתנת להסרה באמצעות צחצוח בלבד ומצריכה ניקוי שיניים מקצועי.

מחלות חניכיים - כל מה שחשוב לדעת

אותם החיידקים גורמים לגירוי בחניכיים, מה שעלול לגרור מצב דלקתי ולגרום להתפתחות מחלת חניכיים.
במידה והמחלה איננה מטופלת בשלביה ההתחלתיים, היא עלולה להחריף ולגרום למצבים של הרס הרקמות והעצם התומכים בשיניים.

יש לא מעט גורמים אשר עלולים להגדיל את הסיכויים להתפתחות מחלות חניכיים ובין היתר: עישון, מחלות רקע, מצבי מתח, גנטיקה, שינויים הורמונאליים, תזונה לקויה, נטילת תרופות מסוימות ועוד..
מעבר לכך,  נשים אשר חוות סיבוכים שונים בהיריון חשופות יותר לפתח מחלות חניכיים.
מודעות לגורמים אלו, יכולה לסייע להקפדה גבוהה לשמירה על היגיינת הפה ונקיטה בפעולות מנע שונות.

איך מזהים מחלות חניכיים?

בכדי לטפל במחלות חניכיים חשוב בשלב הראשון לדעת לזהות אותן ויש סימנים שונים אשר יכולים להעיד על מחלות שכאלה. בין הסימנים: אודם בחניכיים, נפיחות, ריח רע מהפה ודימום – אשר עתיד להופיע כאשר אוכלים מאכלים מסוימים כמו תפוח או בעת צחצוח שיניים. במקרים מסוימים ניתן להבחין גם בסימנים ויזואליים אשר יכולים להעיד על מחלות חניכיים – כאשר לרוב החניכיים תהיינה אדומות ובוהקות יותר. חשוב לציין שלא תמיד חשים בכאב כתוצאה ממחלת חניכיים, ולכן, ברוב המקרים יהיה קושי לזהות את המחלה בשלביה המקדימים – אלא אם מקפידים על ביקורים תקופתיים אצל רופא השיניים, אשר ערוך לזהות התפתחות של המחלה ולהתאים שיטת טיפול מתאימה.

סיכונים אשר יכולים לעלות כתוצאה ממחלות שיניים

כאמור, מחלת חניכיים אשר לא מאובחנת בזמן עלולה להסתבך ולהתפתח לדלקת כרונית בחניכיים. דלקת כזאת יוצרת כיסים בין השיניים לחניכיים, וכיסים אלה מהווים בית לחיידקים. מצב זה עלול לגרום לתזוזת השיניים ואף להביע לנשירתם.
דלקת חניכיים אשר לא מטופלת עלולה לגרום גם לנסיגת חניכיים, אשר עלולה לפגוע במידה רבה במראה הפנים.
במקרים קיצוניים דלקת חניכיים עלולה להוביל למצבים רפואיים אחרים כמו מחלות לב, שבץ מוחי ועוד..

כיצד ניתן למנוע מחלות חניכיים?

לפני שניגש לפעולות ולדרכים השונים לטפל במחלות חניכיים קיימות, הדרך הטובה ביותר לטיפול היא ללא כל ספק מניעה.
יש מספר פעולות בהן כל אחד יכול לנקוט על מנת להפחית את הסיכויים להתפתחות של מחלת חניכיים ובין היתר:

• הקפדה על צחצוח שיניים פעמיים ביום – יש להשתמש במשחת שיניים פלואוריד ובמברשת שיניים עם זיפים רכים כדי לצחצח בעדינות את השיניים למשך שתי דקות לפחות בכל פעם. חשוב לשים לב לכל משטחי השיניים שלכם, כולל החזית, האחורי ומשטחי הלעיסה.
  • שימוש בחוט דנטלי באופן יומיומי – שימוש בחוט דנטלי מסייע להסיר רובד וחלקיקי מזון בין השיניים ולאורך קו החניכיים, למקום שבו מברשת השיניים לא תמיד מגיעה. יש להקפיד להשתמש בחוט דנטלי בעדינות כדי למנוע גרימת נזק לחניכיים.
  • הקפדה על תזונה מאוזנת – כולם מודעים לחשיבות הגבוהה של תזונה מאוזנת ובריאה וחשוב להדגיש שבכוחה גם להפחית את הסיכון למחלות חניכיים. יש להקפיד על תזונה עשירה בפירות, ירקות, דגנים מלאים, חלבונים רזים ומוצרי חלב דלי שומן. מהצד השני, חשוב להגביל את צריכת הסוכרים ומשקאות מתוקים, מכיוון שהם יכולים לתרום להצטברות פלאק.
  • שתיית מים – מים עוזרים לשטוף חלקיקי מזון וחיידקים בפה, ומפחיתים את הסיכון להצטברות פלאק אשר עלולה להתפתח למחלות חניכיים – לכן, מומלץ להקפיד על שתייה מרובה של מים.
  • הימנעות מעישון – עישון ומוצרי טבק מסוגים אחרים מעלים במידה רבה את הסיכון להתפתחות מחלות חניכיים ועלולים להפריע ליעילות הטיפול.
  • הקפדה על ביקורים תקופתיים אצל רופא השיניים – בדיקות שיניים אצל רופא השיניים וטיפולי שיננית חיוניים למניעת מחלות חניכיים. רופא השיניים יכול לזהות סימנים מוקדמים של מחלת חניכיים ולספק פתרונות כמו: ניקוי מקצועי להסרת רובד ואבנית.
  • התמודדות עם מצבי מתח וחרדה – מתח יכול להחליש את המערכת החיסונית ולגרום לרגישות גבוהה למחלות חניכיים. לכן כדאי ליישם  טכניקות להפחתת מתחים.

הטיפול במחלות חניכיים

הטיפול במחלת חניכיים משתנה בהתאם לחומרת המצב. להלן מספר שיטות נפוצות:

• ניקוי שיניים מקצועי – השלב הראשון בטיפול במחלת חניכיים הוא בדרך כלל ניקוי שיניים מקצועי. במהלך הליך זה, אשר מתבצע לרוב ע"י שיננית, מוסר רובד ואבנית ממשטחי השיניים והשורשים, מעל ומתחת לקו החניכיים.
    במקרים מסוימים ייתכן שיעלה הצורך בטיפול הקצעת שורשים שהוא טיפול מעמיק יותר מניקוי שיניים סטנדרטי – טיפול זה אמור להיות מבוצע על ידי פריודונט בעל הסמכה ייעודית.
  • שימוש בתרופות ייעודיות – במקרים מסוימים רופא השיניים יכול לרשום תרופות כמו: אנטיביוטיקה, שטיפות פה אנטי – מיקרוביאליות ועוד.. זאת כמובן, בנוסף להליך ניקוי השיניים.
  • טיפול חניכיים בלייזר – כיום, הודות לטכנולוגיות חדשניות, ניתן בחלק מהמקרים לבחון את האפשרות של שימוש בלייזר לצורך טיפול במחלות חניכיים, מסוגים ובמצבים מסוימים.

• הליך כירורגי – במצבים מתקדמים יותר של מחלת חניכיים או במקרים בהם הטיפולים השמרניים לא פותרים את הבעיה, ייתכן שיהיה צורך בהתערבות כירורגית על מנת לטפל ביעילות במצב ולשקם את בריאות החניכיים. הליכים כירורגיים עשויים לכלול: ניתוח דש, השתלות עצם והשתלת רקמות רכות. כאשר נהוג לחלק את סוגי הניתוחים ל-2 סוגים: ניתוחים רגנרטיביים וניתוחים רזקטיביים, כאשר סוג הניתוח יקבע על ידי רופא השיניים בהתאם לאבחון אותו הוא יבצע בשלב הראשון.

לסיכום, חשוב לזכור כי מחלות חניכיים מהוות את אחת הסיבות המרכזיות לאובדן שיניים. מהסיבה הזאת, קיימת חשיבות גבוהה לשמור על היגיינת הפה ולפנות לטיפולים תקופתיים אצל רופא השיניים. כמובן, שאם עולה החשד ולו הקל ביותר להופעת דלקת בחניכיים או מחלת חניכיים חשוב לא להתעלם ולפנות לרופא שיניים לצורך אבחון וקבלת טיפול מתאים.
החדשות האופטימיות הן שכיום יש לא מעט שיטות טיפול יעילות במחלות חניכיים, כך שגם במקרה והמחלה כבר הופיעה רופא שיניים מנוסה ומקצועי ידע איך להתמודד עמה.

כמובן, שבכדי ליהנות מטיפול מקיף ואיכותי במחלות חניכיים קיימת חשיבות גבוהה לבחור בתבונה את רופא השיניים ולוודא שיש ברשותו את הידע והניסיון הנדרשים. אם עלה אצלכם החשד ולו הקל ביותר להופעת מחלת חניכיים, מוזמנים ליצור קשר עוד היום עם מרפאתו של ד"ר אברבוך.

הקשר בין תזונה לבריאות הפה

הקשר בין תזונה לבריאות הפה כיום, רוב האנשים בעולם המערבי מודעים לחשיבות הגבוהה של תזונה נכונה ומבינים את ההשפעה הישירה של התזונה