fbpx
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הקשר בין תזונה לבריאות הפה

הקשר בין תזונה לבריאות הפה

הקשר בין תזונה לבריאות הפה

כיום, רוב האנשים בעולם המערבי מודעים לחשיבות הגבוהה של תזונה נכונה ומבינים את ההשפעה הישירה של התזונה על הבריאות.

יחד עם זאת, למרות המודעות הגבוהה (שרק הולכת ועולה) לחשיבות התזונה לא כולם בקיאים בעומקם של פרטים.
כך לדוגמא, כאשר זה נוגע להשפעה של תזונה נכונה על בריאות הפה, כולם יודעים שסוכר לא בריא לשיניים, אבל לא כולם יודעים אלו מזונות נחשבים למומלצים לשמירה על בריאות הפה.

אז למקרה שזה לא ברור, למזונות אותם אנו אוכלים (או שותים) יש השפעה ישירה על בריאות השיניים והחניכיים. כחלק מכך, מי שרוצה להבטיח חניכיים בריאות ושיניים יפות, חשוב שיקפיד על תזונה נכונה ומתאימה – וזאת כמובן לצד שמירה על היגיינת הפה והגעה לבדיקות תקופתיות אצל רופא השיניים והשיננית.
הקשר בין תזונה לבריאות הפה

חשיבותם של צריכת חומרים מזינים

כאמור, תזונה נכונה חיונית לשמירה על שיניים חזקות וחניכיים בריאות.  בין החומרים המזינים הנחשבים לבריאים במיוחד עבור הפה ניתן לציין את הבאים: סידן, זרחן, ויטמין C, ויטמין D ופלואור. הסידן והזרחן מסייעים בשמירה והגנה על אמייל השן. ויטמין C תומך בבריאות החניכיים ובריפוי פצעים בחניכיים. ויטמין D מסייע בספיגת סידן, והפלואור מסייע בחיזוק האמייל ובמניעת התפתחות של עששת.

כך שאם אתם מבקשים לשמור על בריאות הפה, ההמלצה היא לבסס את התזונה על כמה שיותר מאכלים הנחשבים לעשירים בחומרים מזינים אלה – אשר יהוו אוכל בריא לשיניים.

לצד מזונות בריאים, גם לשתייה מרובה של מים יש תפקיד משמעותי בשמירה על בריאות הגוף וכחלק מכך גם על בריאות הפה.
המים מסייעים בשטיפת חלקיקי מזון וחיידקים, הם מדללים חומצות בפה ומעודדים ייצור רוק – והרוק כשלעצמו הינו חשוב במיוחד לשמירה על בריאות הפה, מכיוון שהוא עוזר לנטרל חומצות ובשטיפה של שאריות מזון.

מאכלים מומלצים לשמירה על בריאות הפה והשיניים

מי שמבקש להיכנס אף יותר ל"עובי הקורה" ומבקש להבין מהם המאכלים הנחשבים למומלצים ביותר עבור בריאות הפה והשיניים, חשוב שיכיר את הרשימה הבאה:

  • פירות יער – פירות יער נחשבים כעשירים בנוגדי חמצון, מה שמאפשר להם למנוע את הופעתם של חיידקים וזיהומים (הם הגורמים להופעת חורים בשיניים)
  • מוצרי חלב – מוצרי חלב כמו  גבינה ויוגורט עשירים בסידן ובזרחן, שהם מינרלים הנחשבים כחיוניים לשמירה על שיניים ועצמות חזקות.
    גבינה, במיוחד, יכולה לעזור להעלות את רמת ה-pH בפה, ולהפחית במידה מסוימת את הסיכון להתפתחות עששת.
  • ירקות ירוקים – ירקות ירוקים כמו תרד, קייל נחשבים כעשירים בסידן וחומצה פולית – שהם חומרים המעודדים שיניים וחניכיים בריאות. צריכת ירקות עליים אלה דורשת גם לעיסה מרובה, מה שממריץ את ייצור הרוק – כאשר הרוק כאמור, מסייע בשטיפה של חלקיקי מזון ונטרול חומצות בפה.
  • מאכלים העשירים בחלבון רזה – מזונות עשירים בחלבון רזה, כגון: עוף, דגים וביצים, מכילים זרחן – אשר מסייע בחיזוק אמייל השיניים.
  • אגוזים וזרעים – אגוזים וזרעים משמשים כמקורות מצוינים לחלבון ושומנים בריאים, כמו גם למינרלים שונים החשובים לבריאות השיניים.
  • תה ירוק – תה ירוק מכיל תרכובות הנקראות פוליפנולים, אשר הוכחו כמעכבות את הצמיחה של חיידקים הקשורים להתפתחות עששת ומחלות חניכיים.
  • תפוחים – הנה דוגמא למאכל מתוק שלא מזיק לשיניים ואפילו תורם לבריאות הפה. התפוח מכיל נוגדי חמצון ופוליפנולים הנחשבים כמעכבי צמיחת חיידקים, הפוגעים בבריאות הפה.
  • פלפל – פלפל ובעיקר פלפל אדום נחשב לעשיר בוויטמין C. חשוב להבין כי מחסור בוויטמין C עלול לגרום להתפתחותן של מחלות חניכיים. לכן, מאכלים עשירים בוויטמין C כמו הפלפל וכמו פירות הדר, יכול לסייע במידה רבה במניעת ההתפתחות של מחלות אלה.

כמובן, שאלה הם רק חלק מהמאכלים המומלצים. למעשה, חשוב שכל מי שרוצה להקפיד על תזונה נכונה יבדוק אלו ערכים תזונתיים מאכלים שונים מכילים וייצור לעצמו תפריט עשיר, מגוון ובריא (וכמובן, גם טעים).

שמירה על בריאות הפה – ממה כדאי להימנע?

אם עד עכשיו דיברנו על איך הקפדה על תזונה נכונה ושתיית מים יכולה לתרום לבריאות הפה. כעת צריך גם להכיר את המזונות אשר נחשבים ל"אוייבים" המסכנים את בריאות הפה.

זה אומנם נכון שכל ילד יודע שסוכר הוא אחד האויבים הגדולים של בריאות השיניים (בעיקר אם הוריו הקריאו לו את הספר קריוס ובקטוס).  יחד עם זאת, לא כולם יודעים מה סוכר ובפחמימות עלולים באמת לגרום לבריאות הפה שלנו. 

למעשה, מזונות ממותקים ועמילנים מהווים את אחד הגורמים המרכזיים להיווצרותה של עששת. חיידקים בפה ניזונים מסוכרים ומייצרים חומצות השוחקות את אמייל השן, מה שמוביל להיווצרותם של חורים.

כאן חשוב להדגיש שלא רק מקורות ידועים לסוכר( כמו סוכריות או משקאות ממותקים) עלולים להזיק אלא גם סוכרים הנחשבים כ"חבויים" המצויים במזון מעובד ופחמימות "ריקות" – אשר מתפרקות לסוכרים בפה.

גם מזונות ומשקאות חומציים, כגון פירות הדר, מיצים ומשקאות קלים למיניהם, עלולים גם הם לפגוע באמייל השן (שהוא למעשה החומר אשר מצפה את השן). החומצה המצויה באותם המשקאות עלולה להחליש את האמייל, מה שהופך את השיניים רגישות יותר לריקבון ושחיקה.

אז זה אומנם נכון שזה כמעט בלתי אפשרי להימנע לחלוטין מסוכרים – אבל מי שבריאות הפה חשובה עבור, מומלץ שינסה להקטין את צריכת מאכלים אלה.

החשיבות של תדירות ותזמון האכילה והקשר לבריאות הפה

כאשר עוסקים בקשר בבין תזונה לבריאות הפה חשוב להיות מודעים לכך שלא רק למה שאנחנו אוכלים יש השפעה, אלא גם לתדירות ולתזמון של הארוחות והחטיפים.
מי שאוהב לנשנש ולצרוך חטיפים בתדירות גבוהה (בעיקר אם אל מתוקים או חומציים), אמור לדעת שה"אהבה" הזאת גורמת לכך שהשיניים שלו יהיו מצויות בחשיפה גבהה וממושכת לחומציות – מה שמגביר את הסיכון לעששת. כחלק מכך, אם כבר צורכים מזונות מתוקים או חומציים, עדיף לעשות זאת כחלק מהארוחות המסודרות ולא לאורך כל היום. 

תזונה נכונה והשפעת הגיל

תזונה נכונה חשובה בכל גיל והקשר בינה לבין בריאת הפה מתקיים לכל אורך הדרך.
יחד עם זאת, אי אפשר להתעלם מהעובדה שלא מעט קשישים מוצאים את עצמם מתמודדים עם מחלות שיניים ועם אובדן של שיניים. הסיבה לכך טמונה בעובדה שהדורות הקודמים פחות היו מודעים וחשופים לחשיבותה של תזונה נכונה (בעבר לא היה אינטרנט ומקורות מידע והסברה מגוונים וזמינים כמו שיש היום).
בגיל השלישי חשוב במיוחד להקפיד על תזונה נכונה אשר כוללת מזונות העשירים במינרלים ובוויטמינים – וכמובן, גם להקפיד על שמירת היגיינת הפה. 
בצורה כזאת, ניתן להפחית במידה רבה את הסיכון לבעיות בשיניים ומחלות חניכיים.

לסיכום, שמירה על תזונה מאוזנת ומגוונת אשר כוללת אוכל בריא לשיניים ועשיר בחומרים מזינים ומנגד, הגבלת מזונות ומשקאות מתוקים וחומציים – הן 2 פעולות החיוניות לשמירה על בריאות הפה. בשילוב עם הקפדה על  היגיינת פה נכונה כמו צחצוח שיניים פעמיים ביום, שימוש בחוט דנטלי והקפדה בדיקות שיניים קבועות, תזונה בריאה יכולה לסייע במניעת עששת, מחלות חניכיים ובעיות אחרות בבריאות הפה.
אז אם עד עכשיו הייתם צריכים סיבה למה כדאי לעבור לתזונה בריאה, אין כל ספק שכרגע קיבלתם אותה.

פייסבוק
טוויטר
הדפסה
WhatsApp
שלח באי-מייל

עוד מאמרים:

שתלים זיגומטיים - כל הפרטים והמידע

שתלים זיגומטיים – כל הפרטים והמידע

שתלים זיגומטיים – כל הפרטים והמידע שתלים זיגומטיים, הם שתלים אשר משמשים להחלפת שיניים חסרות בלסת העליונה – כאשר, לרוב נהוג להשתמש

Dr. Averbuch – Dental Clinic

Senior dentist, and founder of the clinic

Dr. Alexander Averbuch is a D.M.D dentist with extensive experience in dental implants, full anesthesia and complex surgeries. He is the founder of Dr. Averbuch's Dental Clinic in Rishon Lezion and the owner. Residents of Rishon Lezion and the surrounding area know him, his work, and his contribution to the community. Under his faith, thousands of patients and the hand went, as they say, another slant.

follow me

testimonials