fbpx
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

היגיינת הפה בזמן ההריון

היגיינת הפה בזמן ההריון

היגיינת הפה בזמן ההריון

 בתקופה של הריון חלים בגופה של כל אישה שינויים רבי משמעות. חלק מאותם השינויים עשויים להשפיע גם על בריאות הפה. כפי שחשוב בתקופה מרגשת זאת להקפיד על תזונה, פעילות גופנית מתונה וביקורת קבועה אצל רופא או רופאת הנשים, כך חשוב להקפיד גם על היגיינת הפה. אין זה מוגזם לומר כי בריאות הפה שלך כאם, יכולה להשפיע על מצבו של העובר הגדל בבטנך. להלן נתאר מה כדאי לדעת על הגיינת הפה בזמן ההיריון, איך קשורים לכך השינויים ההורמונליים והאם יש טיפולי שיניים שניתן לבצע במהלך ההיריון.

השינויים ההורמונליים והשפעתם על בריאות הפה

לפני שנציג כמה דגשים חשובים לגבי היגיינת הפה בזמן ההיריון, כדאי להבין על השפעת השינויים ההורמונליים ובריאות הפה. הפעילות ההורמונלית במהלך ההריון קשורה בעיקר לרמות האסטרוגן והפרוגסטרון. עלייה ברמות ההורמונים משפיעה בין היתר על זרימת הדם לחניכיים. נשים רבות בהיריון חשות בהשפעות אלה ואכן ישנו סיכוי ניכר לרגישות מוגברת, רגישות לפעולת החיידקים בפה ואפילו השפעה על כמויות החיידקים.

היגיינת הפה בזמן ההריון

השפעה מאוד ידועה של השינויים ההורמונליים היא הנטייה לדלקות חניכיים בהיריון. גם בקרב נשים שקודם לכן נהנו מחניכיים במצב מושלם, זו תופעה ידועה. חניכיים אדומות, רגישות, נפוחות. החניכיים גם נוטים לדמם בקלות, למשל עקב צחצוח שיניים. למרות שזוהי תופעה נפוצה, נשים בהריון יכולות להפחית את השפעתה על ידי שמירה קפדנית על היגיינת הפה.

בנוסף, השינויים ההורמונליים עשויים להגביר רגישות בשיניים. נשים בהריון עשויות לחוש רגישות לחום או לקור ואף למאכלים מתוקים. בנוסף, השינויים גם יכולים לשנות את רמת החומציות בפה. זאת, בנוסף להקאות שנפוצות בשליש הראשון, ועלולים להגביר את הסיכון לעששת (שכן האמייל בפה נשחק ונחלש). נדגיש כי ההשפעות של השינויים ההורמונליים על בריאות הפה הן זמניות. כמו כן, בריאות השיניים והחניכיים עדיין קשורה יותר מכל לפעילות פלאק וחיידקים. לכן, במיוחד בהיריון חשוב להקפיד על היגיינת הפה כפי שנסביר בהמשך. כאשר מקפידים על הצעדים שנציג, ניתן למנוע בעיות שיניים רציניות יותר בהמשך. חשוב להדגיש שגם בהיריון, רצוי להגיע לביקורת במרפאת השיניים ולהתייעץ עם הרופא לגבי כל סימן לבעיה או סימפטום שלא חווית קודם לכן.

היגיינת פה בזמן ההיריון – כך תעשי זאת נכון

שמירה על היגיינת פה מומלצת במהלך ההריון תעזור לשמור על בריאות האם והעובר גם יחד. אין ספק, השינויים הפיזיולוגים והרגשיים שמתרחשים בזמן ההריון עשויים להקשות על הרגלי היגינת פה שכל אישה רגילה מלפני ההיריון. על כן, אנו ממליצים לסגל הרגלים והתאמות שיקלו עלייך (ועל כל אישה בהיריון), להקפיד על היגיינת הפה עבורך ועבור התינוק הגדל.

אין זה איזה סוד מיוחד, צחצוח שיניים היה ונשאר הדבר החשוב ביותר לבריאות הפה. זהו חלק בלתי נפרד משגרת היגיינת פה בכל עת וגם במהלך ההריון. למעשה בגלל הרגישות שתיארנו קודם לכן, חשיבות הצחצוח אף גדלה בעת הזאת. מומלץ לצחצח שיניים לפחות פעמיים ביום. הכלל הוא להקפיד לפחות על שתי דקות בכל פעם. ניתן להשתמש במשחת שיניים לשיניים רגישות או כזאת המכילה פלואוריד. יש לשים לב במיוחד לצחצוח עדין אך קפדני, באזור קו החניכיים. אזור זה "מועד לפורענות" מבחינת הצטברות פלאק. צחצוח קפדני כאן, עוזר למנוע דלקות חניכיים ולהקטין רגישות.

למי שמרגישה שמתעוררת בחילה בזמן צחצוח השיניים, בגלל הצחצוח, יש שני דברים שאפשר לנסות. ראשית, נסי להחליף את המברשת לדגם קטן יותר. שנית, נסי לשנות את שעות הצחצוח לשעות שבהן את לרוב לא חשה בחילה. להשלמת ניקוי השיניים, רצוי להיעזר בחוט דנטלי, חשיבותו גדלה עוד יותר בתקופה זאת. רצוי להעביר חוט דנטלי פעם ביום, עדיף לפני השינה. פעולה זו מסירה שאריות מזון ופלאק מבין השיניים. אלה שאריות שהצחצוח הרגיל מתקשה לסלק. נסי לבצע פעולה זו בעדינות, משום שהחניכיים אכן רגישות. עם זאת, ניקוי מסוג זה יקל לאורך זמן על הרגישות וזה טוב לבריאות החניכיים.

להתמודדות נוספת עם הרגישות, ניתן להיעזר במי פה מחטאים. שמי לב שיש מי פה שמכילים אלכוהול ומהם צריך להימנע. בחרי מי פה מומלצים על ידי רופאי השיניים, ללא אלכוהול. טיפ נוסף הוא לשתות הרבה. שתיית מים בכמות רבה מומלצת מסיבות רבות ונזכיר כמה מהן שנוגעות לענייננו. שתיית מים מקלה על תחושת בחילות והקאות. שתיית הרבה מים עוזרת לשטוף את הפה מחומציות וחיידקים. זה גם מסייע נגד התייבשות בכלל ונגד יובש בפה (פה יבש נוטה לצבור יותר חיידקים).

נדגיש כי במרפאת השיניים של ד"ר אברבוך בעיר ראשון לציון, תוכלי לקבל הסברים ומידע נוסף, על בסיס בדיקה מקצועית. זכרי כי זיהוי מוקדם של דלקת או עששת, מסייע לפתור כל בעיה בצורה הרבה יותר פשוטה. זה בוודאי עדיף מאשר אם מתעלמים ומחכים שהבעיה תיעלם מעצמה (זה לרוב לא קורה).

טיפולי שיניים שניתן לקבל בבטחה במהלך ההיריון

מחקרים מראים כי את רוב טיפולי השיניים ניתן לקבל במהלך ההריון, ממש כמו לפניו או אחריו. דחיית טיפולי שיניים בשעה שהללו נדרשים, עלולה לגרום השלכות לא רצויות, בין אם על האם ובין אם על העובר. כמובן, יש להתאים את אופי הטיפול והתזמון לגיל ההיריון ולמצב הבריאותי של האם.

טיפולים שוטפים כמו ניקוי אבנית, נחשבים לבטוחים בכל שלב של ההיריון. למעשה, מומלץ לבצע ניקוי שיניים לפחות פעם אחת במהלך ההיריון. הדבר מפחית מאוד הצטברות של פלאק ואבנית שקשורים עם דלקות חניכיים. טיפולי חירום, למשל נגד כאב שיניים חזק הנובע מזיהום, שן שבורה או מצבים אחרים, צריכים להינתן בכל שלב של ההיריון. הסיכונים הכרוכים בהתעלמות מהכאב והסיכון של החמרה, לרוב גדולים יותר מאשר סיכונים הקשורים בטיפול. זיהום מהשיניים, למשל, עלול להתפשט ולסכן אותך כאם וגם את העובר ההולך וגדל.

לגבי טיפולים כמו יישור שיניים, הדבקת חרסינה וכדומה (כלומר טיפולים שמטרתם בעיקר אסתטית), רצוי לדחות לאחר הלידה. אם ישנם טיפולים שאינם דחופים אך רוצים לבצע אותם בזמן ההיריון, עדיף לתזמן אותם ככל שניתן לשליש השני. בתקופה זו, העובד כבר יחסית מפותח וגלי הבחילות וההקאות לרוב נמצאים מאחורייך. דבר נוסף שמעניין נשים הרות לגבי טיפולים בהיריון, נוגע לבדיקות הנלוות (צילומי רנטגן) או לבטיחות של חומרי האלחוש או ההרדמה. נמצא כי רוב סוגי ההרדמה המקומית נחשבים לבטוחים. חשוב להקפיד על מתן כמות שמתאימה למשקל הגוף ולא מעבר. לגבי צילומי רנטגן, עדיף להימנע מהם במידת האפשר. אם נדרש הדבר מבחינה רפואית, משתמשים במגן עופרת להגנה על הבטן.

הקשר בין בריאות הפה של האם ובריאות העובר

מחקרים שונים מעידים על קשר בין בריאות הפה של האם לבין בריאות העובר המתפתח. למשל ישנם חוקרים שמצאו קשר בין מחלות חניכיים בהריון לבין סיכוי גדול יותר ללידה מוקדמת ומשקל נמוך בלידה. הסברה היא דלקת חניכיים במצב מתקדם מאפשרת לחיידקים ודלקת להגיע למחזור הדם (ומשם, מגיעים לעובר). גם עששת לא מטופלת עלולה להוביל לזיהומים שעלולים להתפשט דרך מחזור הדם. לסיכום, שגרת היגיינת פה חשובה מאוד בזמן ההיריון. הקפדה על צחצוח וניקוי הפה באמצעים משלימים, לצד ביקורת במרפאת השיניים, יועילו לך ולתינוק שלך. 

פייסבוק
טוויטר
הדפסה
WhatsApp
שלח באי-מייל

עוד מאמרים:

הרדמה מקומית

הרדמה מקומית

הרדמה מקומית כמעט כל אחד ואחת מאיתנו זקוק לטיפול שיניים בשלב כזה או אחר בחיים. הרדמה מקומית היא הדרך המקובלת ביותר לקבלת

השפעת אלכוהול על בריאות הפה

השפעת אלכוהול על בריאות הפה

השפעת אלכוהול על בריאות הפה בריאות הפה מהווה כמרכיב חיוני בבריאות הכללית שלנו. פה בריא מאפשר בראש ובראשונה לאכול, לדבר ולחייך בביטחון,

Dr. Averbuch – Dental Clinic

Senior dentist, and founder of the clinic

Dr. Alexander Averbuch is a D.M.D dentist with extensive experience in dental implants, full anesthesia and complex surgeries. He is the founder of Dr. Averbuch's Dental Clinic in Rishon Lezion and the owner. Residents of Rishon Lezion and the surrounding area know him, his work, and his contribution to the community. Under his faith, thousands of patients and the hand went, as they say, another slant.

follow me

testimonials