סינוסים וכאבי שיניים – הקשר המפתיע בין הבעיות הנפוצות

אם אי פעם סבלתם מכאבי שיניים, אתם כבר יודעים שזו חוויה מאוד לא נעימה, בלשון המעטה.
בעיות שונות עלולות לגרום לכאבי שיניים, כמו: חור בשן, שן סדוקה או רגישות יתר בשיניים לאחר צריכת משקאות ומאכלים קרים או חמים.

בעיה פחות ידועה הגורמת לכאבי שיניים היא זיהום בסינוסים שיוצר לחץ בחלל האף.
בעיה זו עלולה לגרום לכאבי שיניים מטרידים, במיוחד אם אתם לא מודעים לתופעת לוואי זו.

דברים נוספים שכדאי לדעת על הקשר המפתיע בין שתי הבעיות – כאבי שיניים וזיהום בסינוסים:

מהן דלקות סינוסים?

סינוסיטיס (Sinusitis), המכונה ׳דלקת בסינוסים׳, מתרחש כאשר חללי מעבר האף מתנפחים ונדלקים. ההתנפחות גורמת לבעיית ניקוז המתבטאת בהצטברות של ריר וחסימת חלל הסינוסים.

ברגע שהסינוסים נחסמים, עודף הריר יוצר סביבה לחה שהופכת כר פורה לזיהומים. תופעה זו נגרמת ברוב המקרים על ידי הצטננות, אבל יכולה לנבוע גם מאלרגיה.

רוב דלקות הסינוסים עוברות מעצמן, או בסיוע טיפות אף ואנטיביוטיקה. אבל לפעמים אין ברירה ויש צורך לנתח את מערות האף.

אגב, אנשים עם בעיה בסינוסים שרוצים לעבור גם ניתוח אף, מנצלים את ההזדמנות ומשלבים בין הטיפול האסתטי לטיפול הרפואי, ועוברים גם ניתוח בסינוסים במהלך ניתוח האף (מה שלא אפשרי כמובן
אם בוחרים בהליך עיצוב אף ללא ניתוח).

האנטומיה של הסינוסים

הסינוסים הם 4 זוגות חללים מלאי אוויר הנמצאים בעצמות הפנים ליד העיניים, במצח ומאחורי עצמות הלחיים.
תפקידי הסינוסים:

• לחמם, ללחלח ולסנן את האוויר בחלל האף.
  • ליצור ריר שיתנקז לחלל האף וינקה את האף.

כאשר אזורים מלאי אוויר אלה נחסמים על ידי נוזלים, עלול להיווצר זיהום.

כיצד גורמים הסינוסים לכאבי שיניים?

העומס והלחץ הנלווים לזיהום בסינוסים עלולים לגרום לאי נוחות או לכאבים בשיניים העליונות. למה זה קורה?

השורשים של השיניים הטוחנות העליונות ועצם הלסת, נמצאים בקרבת הסינוסים. לפעמים, חוסר הנוחות מתפשט גם לשיניים התחתונות.

במקרים רבים, הסיבה לכאבי שיניים די ברורה (נסו ללגום מים קרים ומיד תרגישו איך הקור משפיע על הרגישות של השן הבעייתית).

אבל לפעמים, מי שאשם בכאב הוא דווקא הזיהום בסינוסים, פשוט בגלל המיקום של שלהם.

לכן, כאשר הסינוסים נדלקים ומתנפחים, ניתן לטעות ולחשוב שהכאבים נובעים מבעיה בשיניים.

כאבי סינוסים לעומת כאבי שיניים רגילים

תסמינים רבים של כאבי שיניים רגילים, דומים לכאבים של כאבי שיניים כתוצאה מבעיה בסינוסים. יחד עם זאת:

• כאבי שיניים מסינוסים מורגשים בעיקר בטוחות העליונות ומשפיעים על מספר שיניים, ולא על שן אחת בלבד.

אם אתם סובלים מכאבים בשיניים אלה, סביר להניח שכאבים אלה נובעים מזיהום בסינוסים.
  • כאב שיניים הנגרם עקב בעייה בשיניים, אמור להיות המקור היחיד לכאב ויכול להיות גם אינטנסיבי וממוקד יותר. לעומת זאת, כאבי שיניים הנגרמים בגלל הסינוסים, ילכו ויתחזקו כאשר הגוף נמצא בתנועה מסוימת.
    לדוגמה, הכאב יחמיר כשקופצים או מתכופפים. הסיבה לכך היא השינוי בלחץ הסינוסים תוך כדי התנועה אשר מורגש יותר בשיניים. הכאב עשוי להיעלם כשתשבו או תשכבו.

תסמינים אחרים של דלקת בסינוסים

הסינוסיטיס מתחיל לפעמים כהצטננות רגילה והופך לזיהום חיידקי. הסיבות העיקריות הן:

• אלרגיה
  • זיהום חיידקי או פטרייתי
  • שינויים בטמפרטורה
  • או שינויים בלחץ האוויר
  • חומרים מגרים כימייה, אסטמה ומערכת חיסונית חלשה, עלולים להגביר את הסיכון למחלה בסינוסים.

התסמינים של זיהום בסינוסים דומים לפעמים לתסמיני אלרגיה והתקררות, ויתכנ: גודש בראש, נזלת או שיעול.
כאמור, דלקת ונפיחות עלולות לגרום לחסימת הסינוסים וליצירת לחץ שמוביל לכאבים בפנים.

תסמינים נוספים כוללים:

• לחץ או רגישות באזור האף, העיניים או המצח
  • ריר סמיך ושקוף
  • נזלת מהאף
  • ריח רע מהפהחני
  • גודש או כאב באוזן
  • חום
  • עייפות
  • אובדן חוש ריח וטעם
  • כאב גרון
  • צרידות

מתי לפנות לרופא?

פנו לרופא השיניים אם אתם סובלים מכאב שיניים מתמשך שלא נעלם גם לאחר שהזיהום בסינוסים עבר.
רופא השיניים יוכל לקבוע אם הכאבים נגרמים ממחלת חניכיים, חור בשן וכו׳.

אם רופא השיניים לא מצא סיבה לכאבי שיניים, פנו לרופא המשפחה כדי שיבדוק אם הגורם לכאבים שלכם הוא מצב רפואי אחר.

סובלים מכאבי שיניים? צריכים ייעוץ מרופא מומחה? התקשרו עוד היום למרפאת ד"ר אברבוך 072-394-3153