Gum Infection

אבחנו את עצמכם, האם אתם סובלים מדלקת חניכיים?

מרבה הצער לא ממש צריך לאבחן דלקות חניכיים בשביל לגלות שאתם סובלים ממנה, ברגע שיש לכם, אתם הולכים להרגיש אותה.

יותר מ-75% אחוז מהאוכלוסייה סובלים מדלקות חניכיים ברמה כזו או אחרת אבל מעטים מקדימים תרופה למכה, רוב האנשים נוטים לתת למחלות לתפוס אותם לא מוכנים וממשיכים להתנהג כאילו האפוקליפסה שממתינה להם בתוך הפה תחלוף מעצמה.

זה קל לזהות את הסימנים, אם החניכיים שלכם כואבות, מדממות במהלך הצחצוח, נפוחות או חושפות שיניים ארוכות מהשיניים שהיו לכם בעבר, יש לכם דלקת חניכיים או מחלת חניכיים ברמה זו או אחרת.

אבל אל דאגה, אנחנו נעזור לכם תפוס את המחלה בזמן ואף לטפל בה.

מה הם הגורמים לדלקות חניכיים?

כמו שציינו למעלה, הסימנים הכי ברורים לדלקת חניכיים הם דימום במהלך הצחצוח, נפיחות של החניכיים או חניכיים כואבים למגע, אבל ישנם סימנים נוספים כגון:

• ריח רע בפה שלא עובר לאחר צחצוח שיניים ושטיפה דנטלית (שאינו נובע מבעיות קיבה או רעב).
  • טעם רע בפה גם לאחר שטיפה דנטלית (שאינו נובע מבעיות קיבה או רעב).
  • רגישות בשיניים או בחניכיים כששותים משקאות קרים או חמים.
  • כאבים בחניכיים בזמן הלעיסה.
  • נסיגת חניכיים וחשיפת שן.
  • שיניים מתנדנדות.

בנוסף, קיים סיכוי גבוה לחדירה של הדלקת למחזור הדם בגלל ריבוי כלי הדם בפה. חדירה מסוג זה מסוכנת לגוף מפני שהיא תורמת להפצת גורמים דלקתיים שמחלישים את המערכת החיסונית ואף מסוגלים לגרום לפגיעה במערכות חיוניות כמו הלב והכליות.

חשוב להיות מודעים לנטייה שלכם למחלות חניכיים, אם אתם שייכים לאחת מקבוצות הסיכון הבאות, אתם צריכים לקפוץ למרפאה לטיפול קטן שיעשה הבדל גדול!

להלן קבוצות הסיכון:

1. בעלי נטייה גנטית למחלות חניכיים – אם ישנה נטייה גנטית למחלות חניכיים, אם יש לכם מישהו במשפחה שסובל ממחלות חניכיים חוזרות ונשנות, יש לכם סיכוי גובה לנטייה דומה.
  2. בעיות בצחצוח – צחצוח אגרסיבי של השיניים עלול להוביל לחשיפת שורשי השן ודלקות חניכיים במספר אזורים בפה, בנוסף לצחצוח אגרסיבי, צחצוח שאינו מגיע לכל האזורים בפה עלול גם לגרום לדלקות חניכיים.
  3. מעשנים – אם אתם מעשנים, אתם בסיכון גבוה להתפתחות דלקות חניכיים ומחלות חניכיים שונות.
  4. נשים בהריון –  יכולות לפתח דלקות חניכיים כתוצאה משינויים הורמונליים בגוף במהלך ההיריון.
  5. מחלות כרוניות – אם אתם סובלים ממחלות כרוניות כגון סכרת לא מאוזנת, אוסטופורוזיס וכדן, אתם בסיכון גבוה.
  6. בעלי כתרים ישנים או טיפולי שיניים שנכשלו – לאחר זמן מסוים, כתרים וסתימות שלא הורכבו כמו שצריך נוטים להחליד ולחשוף את שורש השן לפגעים ולגרום לנסיגת חניכיים ודלקות. בגלל זה חשוב להשתמש בכתרים איכותיים כגון כתרי זירקוניה.
  7. נטילת תרופות מסוימות – כגון תרופות קרדיווסקולריות, סטרואידים, כימותרפיה, חוסמי סידן למיניהם, ותרופות המונעות התקפים כגון התקפים אפילפטיים.
  8. שיניים עקומות – יוצרות לחץ באזורים מסוימים בפה, מצב המוביל לגירויים ודלקות פעמים רבות.
  9. חולים בעלי מערכת חיסונית מוחלשת – כגון חולי HIV/AIDS.
  10. גיל -ככל שאנחנו מזדקנים כך אנחנו חשופים יותר לדלקות חניכיים. אבל, ישנם מקרים גנטיים שבהם הדלקות ומחלות החניכיים מתפרצות בגיל צעיר מאוד.
  11. סידן מוגבר ברוק – הרכב הרוק שלנו מושפע מהמיקרוביום במערכת העיכול וגורמים נוספים. במצבים מסוימים ישנם אנשים שיש להם עודף סידן ברוק. עודף סידן תורם להיווצרות אבנית הגורמת לדלקות חניכיים.
  12. חריקת שיניים וחיכוך – אם בזמן השינה אתם חורקים שיניים, אתם מפעילים לחץ גובר על החניכיים ויכולים לגרום לנסיגה חניכיים ודלקת.
  13. פירסינג או פציעות ספורט – טראומה בחלל הפה או עגיל בחלל הפה עלולים ליצור דלקת חניכיים ואף לגרום לנסיגת חניכיים.
  14. תזונה לקויה – אכילה לא סדירה, רעב ממושך, מחסור בוויטמינים ומינרלים ומזון ושאינו מגוונו כל אלה יכולים להוביל למחלות חניכיים שונות.

ניתן להימנע מדלקות חניכיים ואף לתקן נזק שנגרם כתוצאה מדלקת ע”י שמירה על היגיינת פה תקינה לאורך זמן, אבל צחצוח ושטיפת פה בנוזלים דנטליים שונים לא תמיד מגיע לכל החללים הפנימיים בפה, מה שמשאיר המון מקום להיווצרות דלקות חניכיים.

אז איך נוצרת דלקת חניכיים מלכתחילה ומה אפשר לעשות בשביל למנוע אותה?

חשבתם שצחצחתם שיניים ועברתם בחללים בין השיניים עם חוט דנטליים והכל יהיה בסדר? אז חשבתם…

חיידקים אינם חושבים, הם עושים! בכל רגע בפה שלכם ישנו רובד חיידקים העובד בקדחתנות להשתרש ולהתקבע במיקומים אסטרטגיים, אלו שאתם לא מצליחים להגיע אליהם בצחצוח, בעיקר מדובר על כיסי החניכיים (הכיסים הפריודנטליים), אותם אזורים בין השיניים לבין החניכיים.

ניתן להלחם בדלקות חניכיים בעזרת שמירה על היגיינת פה תקינה

ברגע שרובד החיידקים (פלאק) נוצר, הוא גודל לאט לאט על ידי התרבות של החיידקים הקיימים ו”הדבקות” של חיידקים חדשים לתרבית הקיימת. מסת החיידקים הזו גדלה ומתעבה בכיסי החניכיים עד שנוצרת אבנית (טרטר) כתוצאה מהסתיידות הרובד, אבנית היוצרת חיכוך וגירוי של החניכיים, והחיידקיים מפרישים רעלנים, כל אלו יוצרים זיהומים הגוררים אחריהם דלקות וסיבוכים נוספים.

לכן ישנו צורך בשיננית וביקורים קבועים בכל חצי שנה אצל רופא השיניים בכדי לדאוג שהיגיינת הפה נשמרת ושאין התחלות של דלקת. מעקב וטיפול קבוע, הוא האופציה היחידה שיש כיום למניעה וטיפול בדלקות ומחלות חניכיים.

אם לא תטפלו בדלקת החניכיים שלכם, עלולים להיווצר סיבוכים רבים, חלקם קשורים לחלל הפה כגון טיפולי שורש, נשירת שיניים ועוד. וחלקם לשאר המערכות בגוף. כפי שהסברנו קודם, דלקות חניכיים יכולות לפגוע במערכות חיוניות באמצעות חדירה אל מחזור הדם.

מה הם הסיבוכים שיכולים לנבוע מדלקות חניכיים?

המרכז האמריקני לבקרת מחלות מציין שדלקות חניכיים חמורות ומחלות חניכיים מגבירות את הסיכוי להתפרצות מחלת הסוכרת. כמו כן, הן מעלות את הסיכויים ללקות בהתקפות לב, שבץ, ומחלות ריאה. בנשים בהריון, מחלות חניכיים ודלקות מגבירות את הסיכוי ללידה מוקדמת ולידות של עוברים בתת משקל.

דלקות חניכיים,פריודנטיטיס.
התפתחות מחלות ודלקות חניכיים

אך יותר מכל, דלקות חניכיים מובילות למחלות חניכיים כרוניות העלולות לגרום לנסיגת חניכיים, העמקת כיסי חניכיים, זיהומים, נסיגת עצם ואף נשירת שיניים, המחלות מחולקות לכמה קטגוריות לפי מידת החומרה שלהן:

דלקת חניכיים – ג’ינג’יביטיס – היא מחלת חניכיים בשלביה הראשונים, בשלב זה תתכן אדמומיות בחניכיים, דימום בעת צחצוח וגם כאב בחשיפה למשקאות קרים או חמים. שלב זה ניתן לטיפול והוא הפיך באמצעות היגיינת פה תקינה וביקורים קבועים אצל שיננית ורופא שיניים בכל חצי שנה.

פריודנטיטיס כרוני  – ג’ינג’יביטיס שאינה מטופלת כראוי, מתפתחת למחלת החניכיים פריודנטיטיס, מחלת חניכיים זו היא בעלת מאפיינים כרוניים ויכולה להחמיר לאורך זמן. המחלה מופיעה בעיקר אצל מבוגרים ומתאפיינת בהרס המערכות המעגנות את השן לעצמות הלסת (נסיגת עצם) ולחניכיים.

פריודנטיטיס אגרסיבי – סוג זה של פריודנטיטיס נפוץ פחות מהפריודנטיטיס הכרוני ונוטה להשפיע על מטופלים צעירים יותר ממבוגרים, כמו כן ברוב במקרים הרקע למחלה הוא גנטי. הפריודנטיטיס האגרסיבי מתחלק לשני סוגי נגעים, פריודנטיטיס אגרסיבי לוקלי ופריודנטיטיס אגרסיבי כללי.

הנגע הראשון משפיע על אזור מסוים בפה ואילו השני משפיע על כלל הפה.

פריודנטיטיס הנובע ממחלה מערכתית – סוג זה של פריודנטיטיס נגרם כתוצאה ממחלה אוטואימונית או כל מחלה מערכתית הפוגעת ביכולת של הגוף להתמודד עם דלקות/ במחלה זאת נגרמים נמקים לרקמה הסובבת את השן וכתוצאה נחלשת האחיזה של הרקמה בשן, ישנו דימום וריח רע בפה, ישנה תנודתיות בשיניים ואף נשירה.

ולשאלת מיליון הדולר, האם חניכיים שנסוגו כתוצאה מדלקת או מחלה יצמחו בחזרה?

מחלות ודלקות החניכיים השונות משפיעות על רקמות העצם ורקמות החניכיים וגורמות לנסיגה של החניכיים ומספר רב של בעיות. אבל החדשות הטובות הן שניתן לעצור את הנסיגה של החניכיים ואפילו לחדש את הרקמה באמצעות מספר פעולות פרואקטיביות של מניעה, היגיינה, מעקב וטיפול.

השיטה הראשונה לשמירה וחידוש חניכיים שנסוגו – צחצוח נכון

זה אולי ישמע לכם מובן מאליו, אבל לא קיימת שיטה טובה יותר לשמור על בריאות החניכיים. להן השיטה המומלצת:

• בכל פעם שאתם מצחצחים, אתם צריכים לבצע תנועות סיבוביות עדינות ולהגיע לכל פינה בפה.
  • לאחר מכן, תעברו על השיניים בתנועות עדינות של משיכה לצדדים.
  • בשביל להשלים את הצחצוח, מומלץ לעבור על הלשון והחניכיים בעדינות בשביל להסיר חיידקים שהתמקמו להם באזורים הללו.

צחצוח טוב של השיניים אמור לקחת בין 2-3 דקות, לא פחות, ולא יותר.

השיטה השנייה – להשתמש בשטיפה דנטלית אנטי בקטריאלית לאחר הצחצוח

שטיפה דנטלית לאחר הצחצוח מורידה את רמת החומציות בפה, מנטרלת ריח רע ומנקה חיידקים שאיננו יכולים להגיע אליהם בצחצוח. מומלץ לשטוף את הפה כדקה, ולאחר היריקה לא לשטוף את הפה במים בשביל לתת לשטיפה לבצע את העבודה שלה.

השיטה השלישית – שימוש בחוט דנטלי

עבודה עם חוט דנטלית עוזרת להסיר חלקי מזון שמברשת השיניים לא יכולה להסיר הלכודים בחללים שונים בפה. חלקי מזון אלו, אם הם לא מוסרים במהלך הצחצוח, צוברים שכבה חיידקית המגבירה את החומציות בפה והעלולה לגרום לדלקות חניכיים, חורים ועוד.

השיטה הרביעית – ביקור קבוע אצל השיננית

אתם לא צריכים לחכות עד שהחניכיים שלכם ידממו או שהשיניים שלכם ינשרו בשביל לבקר את השיננית. ביקור קבוע אצל השיננית כל חצי שנה חוסך לכם אלפי, אם לא עשרות אלפי שקלים בכל כמה שנים, כאבים רבים ועשרות שעות!

ניקוי אבן שן,או השיננית לניקוי
ניקוי אבן שן ועששת

השיטה החמישית – טיפול רפואי

אם אתם תופסים את נסיגת החניכיים שלכם בזמן תוכלו לקפוץ אלינו. במרפאה שלנו, באמצעות ניקוי עמוק של חלל הפה ננקה את רובד החיידקים מהאזורים שקשה להגיע אליהם, פעולה שתזרז את התחדשות החניכיים והבראתם. אבל היה והגעתם אלינו עמוק בתוך תהליך נסיגת החניכיים כתוצאה מהדלקת, יתכן ותזדקקו לניתוח לתיקון החניכיים שנפגעו ואף השתלת שיניים להחלפת שיניים שניזוקו כתוצאה מהדלקת.

חשוב לפני הניתוח לאבחן את השלב שבו נמצאת המחלה או הדלקת, ולתת טיפול מתאים לפי חומרת המצב. במקרים חמורים בהם המחלה הגיע לעצם, יתכן ויהיה צורך בניתוח להשתלת חומר משחזר עצם בנוסף לתיקון החניכיים.

השיטה השישית – לאכול יותר פירות וירקות

חשוב שתאכלו פירות וירקות מגוונים, הם מכילים המון ויטמינים ומינרלים הבריאים לרקמת החניכיים והעוזרים בהחלמה שלמה וריפוי הדלקת כגון ויטמין C. יתרון נוסף של אכילה של פירות וירקות הוא המרקם שלהם, מכיוון שהוא סיבי, אכילה של פירות וירקות עוזרת להסיר שכבות של חיידקים בזמן האכילה. כמובן שזה לא תחליף לצחצוח שיניים, אבל זה בהחלט מוסיף!

השיטה השביעית – להפסיק לעשן

עישון כפי שאתם יודעים פוגע בהמון מערכות בגוף האדם. בהמון מיקרים במרפאה שלנו נוכחנו לראות שלאר הפסקת העישון, דלקות חניכיים החלימו, הנפיחות נעלמה מהחניכיים והשיניים באמצעות מעקב וטיפול קבוע חזרו לתהילת העבר שלהן.

השיטה השמינית – לשנות את הרגלי השתייה שלכם

שותים משקאות מתוקים? או משקאות דיאטטיים? אז הגיע הזמן לשנות את הרגלי השתייה שלכם. שתייה מתוקה מזינה את שכבת החיידקים היושבת בחיבור בין השיניים לחניכיים ומגדילה אותה לאין שיעור! אל תספקו בופה פתוח לחיידקים, שתו המון מים מרעננים במקום כל המשקאות השונים ותיהנו משיניים בריאות לאורך שנים רבות.

רוצים לטפל בחניכיים שלכם? סובלים מדלקת חניכיים או מחלת חניכיים? קבעו תור אצל ד”ר אברבוך ונשמח לעזור לחניכיים שלכם להבריא!

ד"ר אברבוך – מרפאת שיניים

רופא שיניים, ומייסד המרפאה

ד”ר אלכסנדר אברבוך הנו רופא שיניים D.M.D, בעל ניסיון רב בהשתלות וניתוחים מורכבים. הוא מייסד מרפאת השיניים של ד”ר אברבוך בראשון לציון והבעלים. תושבי ראשון לציון והסביבה מכירים אותו, את עבודתו ואת תרומתו לקהילה. תחת ידיו האמונות עברו אלפי מטופלים והיד כמו שאומרים, עוד נטויה.

עקבו אחרי

לקוחות ממליצים