fbpx
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

טיפול שיניים חירום

מתי צריך לגשת לטיפול שיניים חירום?

במצבים בהן כואבות לכם השיניים בצורה בלתי נסבלת, בין אם כתוצאה מהזנחה, או מטראומה, רוצו ללא דיחוי לטיפול שיניים חירום בכדי לטפל בבעיה. ברוב המקרים, טיפול שיניים חירום יוכל להקל על הכאבים על ידי ביצוע טיפול עזרה ראשונה, ולקבוע לכם תור להמשך טיפול.

למה אי אפשר לטפל בכל הבעיות כשאנחנו מגיעים לרופא בשביל טיפול שיניים חירום?

ישנן מספר סיבות, אבל דוגמא מעולה לכך היא כשאנחנו סובלים מכאבים הקשורים לשן שזקוקה לטיפול שורש. במקרה זה, רופא שעושה טיפול שיניים חירום אינו יכול לבצע את ההליך טיפול השורש במקום, אבל הוא כן יכול להוריד את רמת הכאב ואף להתחיל את הטיפול עד שתגיעו לפגישה נוספת, 

טיפולים כמו טיפולי שורש, שיחזורים וטיפול בטראומה שנגרמה, מצריכים כמה פגישות לפעמים. וכשאתם מגיעים עם כאבים, בדרך כלל התפתחה כבר דלקת באזור ויש צורך לנקז נוזלים, ו\או לקחת טיפול אנטיביוטי שיאפשר לחזור ולהמשיך את הטיפול לאחר כשבוע.

מרפאת ד"ר אברבוך זמינה 24 שעות ביממה לטיפולי חירום
מרפאת ד"ר אברבוך זמינה 24 שעות ביממה לטיפולי חירום

כמו כן, ישנם מקרים שבהם לא ניתן לטפל בשן באמצעים רגילים, ויש לבצע ניקוז נוזלים או טיפולים אחרים כמו בטיפולי שיניים הניתנים לנשים בהריון.

בכל מקרה, לא משנה מה הבעיה, יש לה טיפול! הטיפול שתקבלו נקרא עזרה ראשונה והמטרה שלו היא מניעת סבל והחמרה של המצב, אולם את הטיפול המלא תצטרכו לעבור בפגישות העוקבות במרפאה. חשוב לציין שרצוי שזה יקרה במהירות האפשרית!רפואת שיניים דחופה, נועדה לתת מענה מידי לבעיות חמורות, אך אינה מיועדת לספק פתרון יסודי או פתרון לטווח הארוך. היא נועדה לכבות שרפות ולקבוע המשך טיפול.

המרפאה שלנו משרתת בחירום את כל אזור ראשון לציון, חולון, בת ים, תל אביב-יפו, אזור, גבעתיים, רמת גן, נס ציונה, רחובות, רמלה, גדרה וישובים נוספים. אנחנו זמינים 24 שעות ביממה, שבעה ימים בשבוע בכדי לספק מענה חירום מידי, ולהקל על הסבל שלכם.

היה ומאיזושהי סיבה אין באפשרותכם להגיע למרפאה, חובה עליכם להתפנות לחדר מיון בבית חולים הקרוב למקום מגוריכם ולקבל שם טיפול מידי להרגעה ונטרול של הכאב.

לפני הגיעכם למרפאת השיניים, מה כדי לעשות אם נפצעתם או שכואבות לכם השיניים והכאב לא מפסיק?

אל תאבדו את החיוך בגלל כאב שיניים

תתפלאו, מקרי חירום הנם שכיחים ואף נוטים לחזור על עצמם בגלל שמקורם הוא בהתנהגות המושרשת אצל המטופל. אך הסירו דאגה מלבכם, ישנם מספר דרכים להתמודדות עם הכאב והסבל עד הגיעכם למרפאה או עד לקביעת מועד פגישה עם רופא השיניים:

אם קיבלתם מכה חזקה בשן

נסו לשמור על אזור השן לח כמה שניתן. אם אתם מסוגלים, נסו להניח את השן בחזרה באזור השקע אך הימנעו מלגעת בשורש השן. אם הדבר בלתי אפשרי, מקמו את השן בין אזור הלחי לחניכיים. לאחר מכן, נסו להגיע כמה שיותר מהר למרפאה.

אם נשכתם לעצמכם בטעות את הלשון או השפה

זהו אינו מקרה חירום הקשור לשיניים אבל יכול במקרים מסוימים להשפיע על חלל הפה. נקו בעדינות את האזור בעזרת מגבת כלשהי, והניחו מגבת לחה וקרירה על גבי החלק החיצוני בכדי למנוע נפיחות. אם הדימום מופרז ואינו ניתן לעצירה, התקשרו למרפאה וקבעו תור בדחיפות.

אם אתם סובלים מכאבי שיניים מתמשכים

שטפו את הפה במים חמים או קרים (מה שעובד) וקחו משכך כאבים ללא מרשם בשביל להרגיע מעט את הכאב והימנעו משימוש באספירין.

בכל המצבים הקשורים לשאריות תקועות בין השיניים

השתמשו בחוט דנטלי בעדינות בכדי לנקות את האזור משאריות, אל תשתמשו בחומרים נוספים, ובייחוד לא באביזרים חדים.

בעיות עם כתרים זמניים

מצבים בהם הכתר הזמני שלכם נפל או זז ממקומו, לא מוגדרים כמצבי חירום דנטליים. אולם, כתרים זמניים בדרך כלל מוחלפים בכתרים קבועים ועמידים יותר כגון כתרי זירקוניה, וחשוב להחזיר את הכתר חזרה למקומו בכדי שמבנה השן לא יפגע, וכן לקבוע פגישה במרפאה בהקדם האפשרי.

ניתן לתאם כתר זמני בקלות למקומו, תוכלו להשתמש בווזלין, או משחת שיניים מכל סוג שהוא, שפתון יובש ואפילו דבק של שיניים תותבות. נסו ליישר את הכתר בחזרה למקומו הקודם, כמה שניתן. כאשר תרגישו בנח עם המיקום החדש מקמו את הכתר בעדינות על גבי השן והדביקו אותו באמצעות הדבק של השיניים התותבות, חכו כמה דקות ולאחר מכן שטפו את שאריות הדבק מהפה.

לאחר מכן, קחו מטלית ונישכו אותה, על מנת לייצב כמה שניתן את הכתר במיקומו החדש. נסו לא לשחק עם השן שנפלה בפה ולתאם תור עם רופא השיניים בימים הקרובים על מנת שיוכל לתקן באופן מדויק ולהתאים הכתר בחזרה לשן.

בכל הקשור לפגיעות וחתכים בפנים חלל הפנימי של הפה

דקירות, חתכים, פצעים כל אלה נחשבים לפגיעות ברקמות ומוגדרים כמצבי חירום דנטליים. אם חוויתם בעבר את אחד מן המצבים הללו, חשוב שתדעו שיש קודם כל לשטוף את הפה במים, ואף במי מלח בשביל לחטא. אם מקור הדימום הוא מאזור הלשון, נסו להוציא לשון, ולחצו עם השפתיים בעדינות תוך כדי שימוש בגזה. כדאי לכם לפנות למרפאה בדחיפות בשביל לוודא שלא נעשה שום נזק רציני, ולטפל היה ויש.

על מנת להקל על כאב הנגרם מרקמות פגועות בפה, קחו משככי כאבים ללא מרשם רופא ואל תעברו את המנה המומלצת בעלון התרופה, חשוב מאוד לזכור לא לקחת אספירין כאשר ישנו דימום או שישנו כאב שיניים מפני שאספירין יגרום להגברת הדימום.

בבעיות אורתודנטיות שונות

כגון רפיפות בגשר, חוט שבור או חוט מתכת דוקרנית במיוחד, כסו את החוט בקצהו בעזרת כדור צמר גפן קטן או פיסת גזה קטנה, עד שתוכלו להיפגש עם ד”ר אברבוך. אם נוצר מצב שהחוט פוגע באופן ישיר בלחי, בלשון או ברקמות החניכיים, בשום פנים ואופן אל תנסו למשוך או לחתוך אותו בעצמכם, קבעו תור דחוף במרפאה.

במקרה של סדק בשן

עליכם לשטוף באופן מידי את חלל הפה במים חמים. כמו כן, הצמידו מגבת לחה ורצוי קרירה אל הלחי או האזור שנפגע בפנים כדי למנוע נפיחות. סדקים הם מקרה מיוחד ויש לטפל בהם במהירות.

לא תמיד ניתן להבחין או להרגיש שהשן עומדת להיסדק, היווצרות של סדק בשן מתרחשת לפעמים באמצעות תהליך לא מורגש, לדוגמה כאשר לועסים מזון או פריטים קשיחים, במיוחד או מאכלים קשים כמו: קרח, אגוזים או סוכריות קשות.

לעיסה של עצמים קשיחים ותאונות עלולות להוביל לסדקים בשיניים, במיוחד אם פעילויות אלו מערבות מכות קשות בחלל הפה. שיוף שיניים או חיכוך רב יוצרים חלוקה לא שווה של הלחץ בחלל הפה ועלולות ליצור לחץ לעיסה רב מדי היכול להוביל להיסדקות השן.

בנוסף לכל הצרות, מבנה השן משתנה עם הזמן, עקב כל הפעילויות שהזכרנו, אולם גם כאשר אנו מנסים לתקן את השיניים באמצעות מילויים למיניהם, הדבר עלול להוביל להיסדקותן. אם חושפים את השיניים למצבי קיצון כגון שתייה חמה או קרה, כמו למשל שתיית משקה רותח ולאחריו משקה קר גם יכול ליצור סדקים.

לעיסה של מזון קשה יכול ליצור מצב חירום רפואי בשיניים
לעיסה של מזון קשה יכול ליצור מצב חירום רפואי בשיניים

הבעיה בסדקים היא שהם פתח לפורענות בפה, כתוצאה מסדק הנובע מהמקרים הנ”ל, לעתים מתלווה כאב רב ואף יכול להיווצר מצב שבו המטופל לוקה במחלה דנטלית בלתי הפיכה.

סימני זיהוי לשן סדוקה

– אתם סובלים מכאבים חדים ומהירים כאשר אתם נוגסים או לועסים?

– אתם סובלים מכאבים הולכים וחוזרים, ולא מכאב מתמשך לאורך תקופה?

– אתם חשים בכאב בעת אכילה או שתייה?

– ייתכן אף שלא תרגישו כאב כלל…

לעתים קרובות סדקים אינם נראים לעין ואפילו אינם ניתנים לזיהוי בצילומים פנורמיים. על ידי ציון הדגשים הללו תוכלו לעזור לרופא לסווג את הבעיה ולקבל את הטיפול הנכון:

שימו לב לגורמים לכאב שלכם, מצבי קור או חום, הופעת הכאב בעת אכילה או שתייה.

נסו לשייך את הכאב לאזור מסוים בחלל הפה.

מדוע סדקים בשיניים כואבים כל כך ואיך רופא שעושה טיפול שיניים חירום יוכל לעזור?

לחץ המופעל על השיניים בעת פעולות הנגיסה והלעיסה יכול לגרום במקרים רבים לפתיחת הסדק והרחבתו, דבר שיכול לגרום לכאבים רבים. גם אם הסדק מזערי. מבלי קשר לגודלו, הסדק עלול לגרום לגירוי וכאב רב. אנו חשים בכאב משום שהרקמה הרכה מכילה עצבים ויש בה כלי דם רבים. אם הסדק פוגע או משפיע באיזושהי צורה על הרקמה, השן הופכת לרגישה מאוד, בעיקר לשינויים בסביבתה, לדוגמה השינויים בין מצבי חום וקור.

כמו כן, הסדק יכול להוביל לזיהומים ופגיעות ברקמה. אם זה אכן המקרה, ייתכן ותזדקקו לטיפול שורש.

טיפול שיניים חירום
צילום אצל רופא השיניים בחירום יכול להציל את המצב

כפי שציינו, הטיפול בשן סדוקה הוא מסובך יותר ותלוי בגודלו, במיקומו של הסדק, וכן בתופעות הכאב שהופיעו בעקבותיו. ד”ר אברבוך ישוחח עמך על האפשרות הטובה ביותר עבורך. בכל מקרה, אם כואב לכם באזור מסוים, נסו להימנע מלעיסה באותו אזור ושוחחו איתנו על כך בשביל שנוכל לספק לכם פתרון.

דוגמאות לטיפולי חירום שד”ר אברבוך יכול להמליץ עליהם במקרים של גילוי סדקים:

– תיקון הסדק בשן בעזרת מילוי.

– הנחת כתר זמני על גבי השן בכדי להגן עליה מפני נזק עתידי שיכול להיווצר.

– במצב שבו הרקמה נפגמה, ייתכן וההמלצה תהייה התחלת טיפול שורש.

אם השן נסדקה באופן קשה ולא ניתן להצילה בשום דרך, הרופא ימליץ על עקירה וחילוץ השן ממקומה, ולאחר מכן השתל שן במקום השן שנעקרה.

בכל מקרה צריך לבצע צילום פנורמי של הפה בשביל למפות בדיוק את האזור ולטפל בו.

חשוב לציין, בדיקות תקופתיות ועקביות אצל רופא השיניים, הן אלה שיכולות לאבחן בצורה הטובה ביותר את היווצרותן של בעיות חדשות, ואף מאפשרות למנוע אותן באמצעות מתן טיפול מוקדם. סדק בשן יכול כזכור לגדול ולהתרחב, ובכך להפוך לבעיה גדולה. אם יש לכם ספק, קבעו תור במרפאה של ד”ר אברבוך, עדיף להגיע לבדיקה ולגלות שהכל בסדר מאשר לא להגיע, ולגלות מאוחר יותר שנגרם לכם נזק של אלפי שקלים שהייתם יכולים למנוע.

הנה כמה הנחיות בטיחות שתוכלו לנהוג על פיהם על מנת להימנע מחבלות בפה

  • אם אתם עוסקים בפעילות גופנית הדורשת מאמץ פיזי וכוללת חבלות ופציעות באזור הפנים, תוכלו להצטייד במגן שיניים; זהו מגן עשוי גומי ומיועד להגנה על הלסת העליונה. מטרתו של המגן היא לבלום את הזעזוע הנוצר כאשר הלסת חוטפת מכה חזקה, ובכך להגן על השיניים משבירה.
  • הימנעו מלעיסת קרח, פופקורן וסוכריות בעלות מבנה קשה.
  • קנו מספריים! והפסיקו לתלוש נייר דבק באמצעות השיניים שלכם.

איך לאבחן שאתם אכן זקוקים לרופא שעושה טיפול שיניים חירום?

הכנו לכם כמה שאלות שיעזרו לכם לענות על השאלה הבוערת הזו בעצמכם

  1. האם אתם סובלים מדימום בחלל הפה?
  2. האם אתם סובלים מכאבים חריפים?
  3. האם השן רופפת?
  4. קיבלתם מכה חזקה באזור הפנים וחלל הפה?
  5. האם ניתן להבחין בנפיחות מסוימת באזור הפה, הלסת?
  6. האם יש נפיחות, אדמומיות חזקה בחניכיים?

אם עניתם כן על אחת השאלות למעלה, ייתכן ואתם נדרשים לסור למרפאה בדחיפות, התקשרו למרפאה באופן מיידי. חשוב שבעת השיחה תתארו בדיוק את הסיטואציה שהובילה לבעיה ואיך אתם מרגישים.

איך להחזיק מעמד עד שתגיעו למרפאת השיניים במצבי חירום?

אם אתם חווים כאבי תופת שהגורם להם הוא  ידי מאכלים חמים , נסו לשתות מים קרירים. ייתכן והדבר יקל על סבלכם. אם אתם יכולים, נסו להחזיק את המים בחלל הפה עד שתגיעו לרופא השיניים.

אם אתם סובלים מרגישות לקור, או אם כאב השיניים גורם לקשיי נשימה, נסו להימנע ממאכלים ומשקאות קרים. נשמו דרך הפה והתקשרו למרפאת השיניים.

אם אתם סובלים מכאבי שיניים בזמן נשיכה ונגיסה הדבר עלול להצביע על מורסה (בלועזית: Abscess) זהו אזור מוגלתי המוקף ברקמות מתות. זהו ריכוז של נויטרופילים שהצטבר בתוך רקמות, בעקבות תהליך דלקתי בתגובה לזיהום (הנגרם בדרך כלל על ידי חיידקים או טפילים), דלקת חניכיים או חומרים זרים אחרים.

המורסה היא תגובה הגנתית של הרקמות כדי למנוע התפשטות של חומרים מזהמים לחלקים אחרים של הגוף. נסו לא לגעת במורסה ולגרום לנזילת מוגלה אל תוך חלל הפה.

מאחר ומקרה חירום דנטלי יכול להתרחש בכל זמן ובכל מקום, הדבר היעיל ביותר לעשות הוא לא להיכנס לפניקה ואולי גם קצת להתכונן לפני. ארזו ערכת עזרה ראשונה קטנה הכוללת:

  • מיכל קטן עם מכסה.
  • טלפון של מרפאת השיניים בזיכרון בנייד שלכם או בכרטיס ביקור.
  • כמה משככי כאבים, זכרו, הימנעו משימוש באספירין, הוא יכול לגרום לדימום מופרז של הרקמה שנפגעה.
  • פד גזה, או כל סוג פד אחר.
  • וממחטה

היה ואתם זקוקים לרופא שעושה טיפול שיניים חירום, הרימו צלצול עכשיו לטלפון 072-394-3153 או קיבעו תור אצל ד”ר אברבוך ונשמח לטפל בכם!

ד"ר אברבוך – מרפאת שיניים

רופא שיניים, ומייסד המרפאה

ד”ר אלכסנדר אברבוך הנו רופא שיניים D.M.D, בעל ניסיון רב בהשתלות וניתוחים מורכבים. הוא מייסד מרפאת השיניים של ד”ר אברבוך בראשון לציון והבעלים. תושבי ראשון לציון והסביבה מכירים אותו, את עבודתו ואת תרומתו לקהילה. תחת ידיו האמונות עברו אלפי מטופלים והיד כמו שאומרים, עוד נטויה.

עקבו אחרי

לקוחות ממליצים