fbpx
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

טיפים לשמירה על בריאות השיניים בסוכות

טיפים לשמירה על בריאות השיניים בסוכות

טיפים לשמירה על בריאות השיניים בסוכות

בהתקרב אלינו לטובה חג הסוכות, אספנו מגוון טיפים מועילים לשמירה על בריאות השיניים בחג וגם לאחריו. מוגש לכם באדיבות דוקטור אברבוך, מנהל מרפאת השיניים הידועה.

אוכלים רימונים ומאכלים קשים אחרים? לעסו בזהירות

את הרשימה של טיפים לשמירה על השיניים לקראת החג אנו פותחים עם המלצה ללעיסה מתונה וזהירה. לעיסה זהירה של גרעיני רימון וחלקים קשים בפירות ובמאכלים אחרים חשובה מאוד לשמירה על בריאות השיניים. מאכלים בעלי גרעינים או חלקים קשים אחרים עלולים לגרום לסדקים או שברים בשיניים אם לועסים בלעיסות חזקות מדי. הקפדה על לעיסה מתונה ולא אגרסיבית מונעת נזק לשיניים ומאפשרת לכולם ליהנות מהפירות ומייתר המאכלים. לעומת זאת, לעיסה פזיזה או חזקה מדי עלולה להוביל לבעיות רציניות כגון שן שבורה, שן סדוקה בעלת רגישות יתר ואפילו פגיעה בשורשי השיניים. זכרו כי לעיסה מתונה לטובת בריאות השיניים משתלבת היטב עם רוח החג.

טיפים לשמירה על בריאות השיניים בסוכות

נהנים לאכול ולהסב בסוכה? זיכרו לצחצח את השיניים גם בימי החג

שמירה על בריאות הפה והשיניים היא תוצאה של הקפדה יום יומית. ניקוי הפה גם במהלך חג סוכות עוזרת לכולם, בכל גיל, לשמור על שיניים בריאות וחיוך יפה. בחג, כאשר אוכלים ארוחות חגיגיות ומגוונות בסוכה, חשוב במיוחד להקפיד על צחצוח שיניים אחרי כל ארוחה גדולה. הצחצוח עוזר להסיר שאריות מזון ולמנוע הצטברות של חיידקים שגורמים לעששת. אם מזניחים את צחצוח השיניים, אפילו לתקופה קצרה של החג, זה עלול להוביל להצטברות פלאק, היווצרות דלקות חניכיים וכן ריח רע מהפה. אפילו אם שוהים בעיקר בסוכה לאורך החג, אפשר לדאוג להביא לסוכה ערכה קטנה (כמו ערכת נסיעות) עם כל מה שצריך לצחצוח זמין.

אחרי אכילת מאכלים דביקים או מתוקים בחג, נקו עם חוט דנטלי בין השיניים

חוט דנטלי הוא אחד מהאמצעים החשובים של שימור השיניים. הקפידו על שימוש בחוט דנטלי לאחר שתאכלו מאכלים שומניים או מתוקים הנפוצים בחג הסוכות. זה צעד מועיל בשמירה על בריאות השיניים שלכם ושל משפחתכם. מאכלים מתוקים, דביקים או שומניים עלולים להידבק לשיניים ולהצטבר במרווחים שבין השיניים. אלה בדיוק הנקודות שמברשת השיניים מתקשה להגיע אליהן. החוט הדנטלי מסיר ביעילות את שאריות המזון הנסתרות. כך ניתן למנוע הצטברות חיידקים, באופן שמוריד מאוד את הסיכון לעששת ובעיות אחרות בשיניים. זיכרו כי אם לא מקפידים על כך בחג, במיוחד בתקופת שמרבים באכילת מאכלים מתוקים, מנות טעימות אך עשירות בסוכר או במרכיבים דביקים ומתפוררים, הסיכון לבעיות בפה ובשיניים עולה. כאשר לא מקפידים לנקות היטב ובקביעות בעזרת חוט דנטלי, את התוצאות רואים בטווח הארוך – בעיות בשיניים ובחניכיים שגורמות לסבל. לכן, זיכרו להשתמש בחוט דנטלי והשאירו אותו בהישג יד גם בסוכה וגם מחוצה לה. 

כשאוכלים פירות יבשים, שטפו את הפה היטב לסילוק מתיקות וסוכרים

פירות יבשים מאוד אהובים ונפוצים בחגי תשרי ובפרט בחג הסוכות. אך נזכור כי הם מכילים ריכוז גבוה של סוכר טבעי ושכבה דביקה שנוטים להידבק לשיניים. מומלץ להקפיד על שטיפת הפה היטב במים לאחר שאוכלים פירות יבשים מכל סוג, שזיפים, תאנים, צימוקים וכן הלאה. זו פעולה פשוטה שעוזרת לכם להסיר חלק ניכר מן המתיקות ואף מסייעת לסלק חיידקים. המים מאוד עוזרים לשטוף את הסוכר ולהפחית את פרק הזמן שבו הוא צמוד לשניים. צעד זה מחולל פלאים בשמירה על השיניים בחג. זו דרך נהדרת להקטין את הסיכון להתפתחות עששת.

שימו לב שאם לא שוטפים את הפה לאחר אכילת פירות יבשים, הסוכר נשאר דבוק לשיניים לזמן רב. בפרק זמן זה מספיקים החיידקים בפה לייצר יותר חומצה שפוגעות באמייל (שכבת השן החיצונית). החומציות מובילה להתפתחות מהירה של עששת ולבעיות שיניים אחרות. לכן מומלץ להחזיק בקבוק מים בסוכה ולהקפיד על שטיפת הפה בכל פעם שאוכלים פירות יבשים או מאכלים מתוקים אחרים שאתם אוהבים.

כאשר שותים יין מתוק בחג, השתדלו לשתות מים בין לגימות היין

שתיית מים בין לגימות היין בזמן הישיבה בסוכה ובחג בכלל, זו שיטה חכמה לשמירה על בריאות השיניים. היין שמקובל לקידוש ובחגים מכיל לעיתים לא מעט סוכר וכן גם חומציות או רכיבים אחרים שעלולים לפגוע במשטח השן וכן לגרום לכתמים בשיניים. שתיית מים בין לגימות היין עוזרת לשטוף את הפה היטב. המים עוזרים לדלל את החומציות ולהפחית את משך הזמן שבו היין נוגע בשיניים. אם שותים הרבה יין, המשקה עלול להגביר את הסיכון לפגיעה באמייל או להיווצרות כתמים לא אסתטיים. יין גם נוטה לגרום ליובש בפה, באופן שמותיר את חלל הפה יותר חשוף לפעילות חיידקים.  לכן שתיית מים מגנה על השיניים, מסייעת לשמור על זרימת רוק טבעית בפה וכך ומונעת התייבשות שמזיקה לשיניים או תורמת לריח פה. זהו הרגל מועיל במהלך הקידוש, ארוחות החג ושתיית היין.

הכינו ירקות חתוכים כנשנוש בריא לשיניים בזמן הישיבה בסוכה

אנו ממליצים להכין מראש ירקות חתוכים שיהיו בהישג יד בסוכה. נשנוש המבוסס על ירקות טריים כמו גזר, סלרי, פלפל וכן הלאה, בריא לגופינו ובפרט תורם לבריאות השיניים. לעיסה של ירקות קשים מעודדת ייצור רוק באופן שעוזר לנטרל חומציות ולשטוף שאריות מזון. בנוסף הסיבים שבירקות פועלים כמעין מברשות שיניים קטנות וטבעית. כלומר הלעיסה עצמה מסייעת בניקוי השיניים תוך כדי אכילה. זיכרו כי אם מנשנשים בעיקר חטיפים ומתוקים בחג, אתם מאכילים גם את חיידקי השיניים.  חטיפים תעשייתיים, מלוחים או מתוקים, נוטים יותר להידבק לשיניים ועל כך החיידקים חוגגים. ארגנו מראש מגש ירקות טריים. כולם יוכלו לאכול בריא יותר ובאופן שעוזר לנקות את השיניים.

בעת בניית הסוכה, אל תשתמשו בשיניים לחיתוך חוטים או פתיחת אריזות

בונים את הסוכה בעצמכם ואוהבים לקשט? נהדר, אבל שימו לב כי השימוש בשיניים כ"כלי עבודה" עלול להוביל לתוצאות לא רצויות. אם חותכים בעזרת השיניים חוטים שונים או נעזרים בהם לפתיחת אריזות במקום במספריים, הדבר עלול לגרום נזק של ממש לשיניים. השיניים נועדו ללעיסת מזון ולא לביצוע פעולות אחרות. עומס יתר על השיניים, בצורה לא מבוקרת, עלול לגרום לשחיקה, סדקים, שברים וכאבים. בסוכות זיכרו לפעול חכם – הצטיידו במספריים כדי לחתוך חוטים. היעזרו בסכין יפנית לפתיחת אריזות וכן הלאה. ערכת כלים לבניית הסוכה תעזור לכם להיפטר מההרגל המזיק של שימוש בשיניים. שמירה על השיניים בחג יכולה וצריכה להשתלב בהכנות לחג ובהנאה מהסוכה.

אם מזמן לא הייתם בבדיקת שיניים, הקפידו לקבוע תור לביקורת אחרי החגים

אל תשכחו לקבוע תור לבדיקת שיניים לאחר החגים, במיוחד אם עבר זמן רב מאז הביקורת האחרונה. תקופת החגים בכלל ובפרט חג הסוכות, מלווה בהנאה ממאכלים מתוקים, מגוון מאכלי חג טעימים אך כאלה שעלולים להזיק לשיניים. ביקורת במרפאת השיניים מדי מספר חודשים, היא כלל חשוב לכל מי שרוצה להימנע מבעיות שיניים חמורות. בדיקה במרפאה מאפשרת לרופא לזהות סימנים ראשונים לכל בעיה שכדאי לטפל בה. הזנחה של השיניים ודחייה של ביקורת במרפאה עלולים להאיץ התפתחות בעיות שיניים וחניכיים שלא הייתם מודעים אליהם. טיפול מקצועי בשלב מוקדם תמיד עדיף על טיפול במאוחר. חג סוכות שמח ובריא!

פייסבוק
טוויטר
הדפסה
WhatsApp
שלח באי-מייל

עוד מאמרים:

היגיינת הפה בזמן ההריון

היגיינת הפה בזמן ההריון

היגיינת הפה בזמן ההריון בתקופה של הריון חלים בגופה של כל אישה שינויים רבי משמעות. חלק מאותם השינויים עשויים להשפיע גם על

הרדמה מקומית

הרדמה מקומית

הרדמה מקומית כמעט כל אחד ואחת מאיתנו זקוק לטיפול שיניים בשלב כזה או אחר בחיים. הרדמה מקומית היא הדרך המקובלת ביותר לקבלת

Dr. Averbuch – Dental Clinic

Senior dentist, and founder of the clinic

Dr. Alexander Averbuch is a D.M.D dentist with extensive experience in dental implants, full anesthesia and complex surgeries. He is the founder of Dr. Averbuch's Dental Clinic in Rishon Lezion and the owner. Residents of Rishon Lezion and the surrounding area know him, his work, and his contribution to the community. Under his faith, thousands of patients and the hand went, as they say, another slant.

follow me

testimonials