fbpx
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הרדמה מקומית

הרדמה מקומית

הרדמה מקומית

כמעט כל אחד ואחת מאיתנו זקוק לטיפול שיניים בשלב כזה או אחר בחיים. הרדמה מקומית היא הדרך המקובלת ביותר לקבלת טיפול מיטבי, ללא כאבים, ללא תחושת אי נוחות. מה כדאי לדעת על ההרדמה, איך זה עובד ומהם היתרונות? כל זאת ועוד בסקירה שלפניכם. 

מהי הרדמה מקומית?

הרדמה מקומית, שנקראת גם הרדמה לוקאלית, זו פרוצדורה רפואית שמטרתה להפחית דרמטית את תחושת הכאב באזור נבחר וממוקד בגוף. במקרה של טיפולי שיניים, מדובר באזור הפה כמובן. שלא כמו הרדמה כללית, שבה המטופל נמצא תחת הרדמה עמוקה הדומה לחוסר הכרה, בהרדמה מקומית המטופל נשאר ער. ניתן לתאר את התחושה באזור כמעומעמת עד בלתי מורגשת.

הרדמה מקומית

ההרדמה מתחילה במתן חומר מאלחש בג'ל ובזריקה. חומר זה פועל בצורה של חסימת אותות עצביים, מה שמונע את תחושת הכאב. ההשפעה קיימת רק באזור שהורדם, כלומר שאר חלקי הגוף ממשיכים לתפקד ולחוש כרגיל. הרדמה מקומית מקובלת מאוד במגוון טיפולי שיניים, למשל סתימות מצד אחד וטיפולי שורש או עקירות מצד שני. השפעת ההרדמה המקומית היא זמנית ונמשכת מספר שעות לאחר הטיפול. לאחר מכן חוזרים לשגרה הרגילה ללא צורך בהתאוששות נוספת. אגב, למי שחש חרדה מטיפולי שיניים, יש לכך פתרונות. למשל שיטות הרגעה שאפשר לשלב עם ההרדמה המקומית (כמו סדציה קלה או שימוש בגז צחוק).

יתרונות של הרדמה מקומית ברפואה ובפרט ברפואת שיניים

רופא השיניים המנוסה דוקטור אברבוך מראשון לציון, מסביר כי להרדמה המקומית יתרונות רבים. למשל:

  • כך ניתן לקיים טיפולים נטולי כאב. זה גם מפחית חששות לקראת לטיפולי שיניים.
  • שיפור באיכות הטיפול, שכן כאשר המטופל אינו חש בכאבים, רופא השיניים יכול להתמקד במתן הטיפול מבלי שהמטופל זז באי נוחות והכל מתנהל היטב.
  • בהשוואה להרדמה כללית, הרדמה מקומית יותר בטיחותית, פחות השפעות לוואי.
  • המטופלים יכולים לחזור לשגרה במהירות ללא צורך בזמן התאוששות ארוך.
  • הרדמה מקומית מאפשרת לרופא לבצע אפילו כמה טיפולים בתור אחד, למטופלים הזקוקים לכך.

אגב, אם אתם רגישים במיוחד לכאב או חוששים מאוד, בקשו הרדמה מקומית עמוקה. בשיטה זו חומר ההרדמה ניתן קרוב יותר לעצב ומתקבלת הרדמה בעוצמה רבה יותר.

סוגים שונים של הרדמה מקומית

כפי שיש סוגים שונים של טיפולי שיניים כך גם יש סוגים שונים של הרדמה מקומית. ההבדלים העיקריים בין הסוגים מתבטאים במהירות ההשפעה, משך זמן ההשפעה ועוצמת ההרדמה. למשל, חומרי הרדמה קלים מתאימים לטיפולים קצרים ופשוטים כגון סתימות קטנות. חומרי הרדמה כאלה מתחילים לפעול מהר מאוד, בתוך דקות. ההשפעה נמשכת כשעה עד שעתיים, זה פרק זמן שמספיק לרוב הטיפולים הקצרים. היתרון המרכזי של חומרים אלה טמון בכך הוא שהמטופל מתאושש במהירות ויכול לחזור לשגרה תוך זמן קצר.

בנוסף, ישנם חומרי הרדמה חזקים יותר המתאימים לטיפולים ארוכים ויותר חודרניים. למשל פרוצדורות כמו טיפולי שורש, עקירות, השתלות שיניים וכן ניתוחי חניכיים. חומרי הרדמה מסוג זה משרים הרדמה עמוקה יותר שפועלת לזמן ארוך יותר (אפילו עד שש או שמונה שעות). הם מאפשרים לרופא השיניים לבצע פעולות נדרשות ללא צורך בזריקה נוספת בזמן הטיפול. המטופל עשוי לחוות לאחר הטיפול תחושת נימול ואי נוחות קלה למשך זמן ארוך יותר לעומת הרדמה מקומית קלה.

ישנם חומרי הרדמה המשלבים תכונות של שני הסוגים שציינו. מדובר בחומרי הרדמה שמספקים הרדמה מהירה יחסית, עם משך פעולה בינוני. פתרונות אלה נועדו לטיפולים שאורכים כשעה עד שעתיים, כמו טיפולי שיניים משמרים וסתימות עמוקות, הצבת כתרים וכדומה. לעתים רופא שיניים ישלב סוגי הרדמה שונים. למשל מתחילים עם חומר הרדמה מהיר, כדי לאפשר להתחיל בטיפול ללא דיחוי. לאחר מכן, אפשר להוסיף חומר הרדמה בהשפעה ארוכה, כאשר מדובר בטיפול יותר ארוך ומורכב. אגב, בנוסף לחומרי ההרדמה, רופא שיניים עשוי להשתמש בחומרים נוספים שמשפרים את יעילות ההרדמה וההרגשה בזמן הטיפול. למשל, חומרים שמאטים את ספיגת חומר ההרדמה בגוף כדי להאריך את משך פעולת ההרדמה. כמו כן קיימים חומרים שמפחיתים את הדימום באזור המטופל.

כדאי לציין שהבחירה בסוג ההרדמה נעשית על ידי רופא השיניים, בהתחשב במספר גורמים. למשל סוג הטיפול המתוכנן, משך הזמן של הטיפול, ההיסטוריה הרפואית והשפעה ידועה על המטופלים  של חומרי הרדמה בטיפולים קודמים. יש מקום להתחשב בהעדפות המטופל או המטופלת, אם יש להם ניסיון קודם עם סוגים מסוימים של הרדמה.

תהליך ההרדמה והתאוששות לאחריה

במידה ויש לכם תור למרפאה של ד"ר אברבוך בעיר ראשון לציון או שפשוט תרצו לדעת יותר על ההרדמה וההתאוששות שלאחר מכן, יש לנו עוד כמה דברים לומר. עוד לפני מתן הרדמה, תשוחחו עם הרופא על מנת שניתן יהיה לבחור שיטת הרדמה מתאימה. אם זו הפעם הראשונה במרפאה, הרופא ירצה לדעת אם ידועות אלרגיות, האם ישנן תרופות שאתם נוטלים בימים אלה. הרופא יסביר בהרחבה למעוניינים, על ההרדמה והטיפול.

לקראת הטיפול, מתחיל תהליך מתן ההרדמה. השלב הראשון הוא שימוש בג'ל מאלחש. הרופא מורח ג'ל המכיל חומר הרדמה מקומי בריכוז נמוך, באזור הטיפול. יש להמתין כשתיים עד שלוש דקות עד שהג'ל משפיע באופן שמטשטש את תחושת מתן זריקת ההרדמה עצמה. השלב הבא הוא זריקת של חומר ההרדמה העיקרי. מתן הזריקה נעשה בעדינות. חלק מהמטופלים עשויים להרגיש לחיצה קלה או צריבה לרגע קצר ולאחר מכן האזור מתחיל להיעשות רדום. צריך להמתין כחמש עד עשר דקות עד שההרדמה תשפיע באופן מלא. אם המטופלים חשים עוד רגישות, ניתן לתת הרדמה נוספת. במקרה של טיפולים ארוכים, ניתן לתת חומר הרדמה נוסף לפני שההשפעה מתפוגגת. בסיום הטיפול מגיע שלב ההתאוששות. הרופא משוחח עם המטופלים, בודק שאין סימני דימום או תחושה לא נוחה. המטופל או המטופלת מקבלים הסבר מה לעשות או לא לעשות עד שההרדמה מתפוגגת. למשל, מתי ניתן לחזור לאכול ולשתות רגיל, אילו פעולות אינן מומלצות ויש להימנע מהן.

כאמור, ההרדמה המקומית ממשיכה להשפיע, פרק זמן שתלוי בסוג החומר שניתן. במהלך התפוגגות ההשפעה המטופלים עשויים לחוש תחושת נימול את תחושה מעט כבדה באזור שטופל. חשוב להיזהר בשעת אכילה ולעיסה, כדי למנוע נשיכה בטעות של הלשון או הלחיים. שימו לב שתחושת נימול ממושכת או רגישות קלה באזור שבו ניתן זריקת ההרדמה, אינן צריכות להדאיג. גם לא נפיחות קלה, שנחשבת נורמלית לאחר הטיפול. עם זאת, אם אתם סבורים כי אתם חשים משהו חריג, צריכים להתייעץ או לשאול, פנו למרפאה והיוועצו ברופא.

חשוב לשים לב למה שהגוף מספר לכם בימים שלאחר הטיפול. אם מופיע פתאום כאב חזק, נפיחות משמעותית או כל תסמין חריג אחר שאינו חולף תוך יום או יומיים, יש ליצור קשר עם רופא השיניים, לדווח ולהתייעץ. סיבוכים או זיהום נדירים, אך עלולים לקרות ועדיף לטפל בכך במהירות. אם כן, לסיכום, הרדמה מקומית היא חלק חשוב ומקובל במגוון רחב של טיפולי שיניים. אמצעי מסוג זה מאפשר לרופא להעניק לציבור המטופלים טיפולים קלים או מורכבים יותר, ללא כאב, באווירה נוחה, והתאוששת קלה. כעת, כאשר אתם יודעים יותר הרדמה והשפעותיה, תוכלו לגשת לטיפולי שיניים בתחושת ביטחון רבה, ומתוך הבנה של התהליך הצפוי.

פייסבוק
טוויטר
הדפסה
WhatsApp
שלח באי-מייל

עוד מאמרים:

היגיינת הפה בזמן ההריון

היגיינת הפה בזמן ההריון

היגיינת הפה בזמן ההריון בתקופה של הריון חלים בגופה של כל אישה שינויים רבי משמעות. חלק מאותם השינויים עשויים להשפיע גם על

השפעת אלכוהול על בריאות הפה

השפעת אלכוהול על בריאות הפה

השפעת אלכוהול על בריאות הפה בריאות הפה מהווה כמרכיב חיוני בבריאות הכללית שלנו. פה בריא מאפשר בראש ובראשונה לאכול, לדבר ולחייך בביטחון,

Dr. Averbuch – Dental Clinic

Senior dentist, and founder of the clinic

Dr. Alexander Averbuch is a D.M.D dentist with extensive experience in dental implants, full anesthesia and complex surgeries. He is the founder of Dr. Averbuch's Dental Clinic in Rishon Lezion and the owner. Residents of Rishon Lezion and the surrounding area know him, his work, and his contribution to the community. Under his faith, thousands of patients and the hand went, as they say, another slant.

follow me

testimonials