fbpx
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

תותבות – כל מה שצריך לדעת

תותבות – כל מה שצריך לדעת

תותבות – כל מה שצריך לדעת

תותבות או שיניים תותבות הן סוג של מכשיר נשלף, אשר מיועד להחליף שיניים חסרות כמו גם את הרקמות מסביבן. שיניים תותבות מחליפות את השיניים הטבעיות הן בפעולות יומיומיות חיוניות כמו לעיסה ונגיסה והן מהבחינה אסתטית.
נהוג לחלק את התותבות לסוגים שונים, כאשר חלוקה ראשונה היא:
תותבות חלקיות (אשר מחליפות חלק מהשיניים) ותותבות שלמות (אשר מחליפות את כל השיניים בלסת העליונה, התחתונה או בשתיהן יחד). חלוקה נוספת היא לתותבות קבועות או תותבות נשלפות.

סוג נוסף של תותבות הוא תותבות על גבי שתלים – כאשר במקרים כאלה מתקינים שתלים בפה (לצורך החלפה של שורשי השיניים) ועל גביהם "מלבישים" את השיניים התותבות.

מתי צריך תותבות?

יש מספר סיבות בגינן יכול לעלות הצורך בתותבות לצורך החלפת שיניים טבעיות ובין היתר:

  • עששת – במקרה של עששת חמורה אשר מובילה לאובדן שיניים.
  • מחלת חניכיים – מחלת חניכיים עלולה לגרום לשיניים להתרופף ולבסוף לנשור.
  • טראומה – תאונות או פציעות אשר גורמות לאובדן שיניים.
  • זקנה – לעיתים אובדן שיניים הוא תוצר של גיל.
תותבות – כל מה שצריך לדעת

כיום, נהוג להשתמש בתותבות בעיקר עבור אנשים אשר מסיבות כאלו ואחרות לא מתאימים או לא יכולים לעבור טיפולי השתלת שיניים – הן מסיבות בריאותיות והן מסיבות כלכליות.

הליך הטיפול

בדומה לטיפולים אחרים הקשורים לבריאות הפה, גם כאשר מדובר בשיניים תותבות מדובר בהליך בן מספר שלבים.
בשלב הראשון, רופא השיניים אמור לבדוק את חלל הפה בצורה מקצועית וקפדנית, לבצע צילומים והדמיות על מנת להבין בצורה מעמיקה את מצב הפה וכמובן, להתאים את הפתרונות הנכונים למצב.
כאמור, אם המסקנה היא שהצורך הוא בתותבות, הרופא אמור לקחת את המידות של הפה ולאסוף נתונים נוספים לגבי הגוון רצוי של השיניים התותבות ועוד..
בשלב הבא, הרופא מעביר את כל הנתונים למעבדת שיניים לצורך ייצור השיניים – מי שאחראי על ייצור השיניים בפועל הוא טכנאי תותבות.
בשלב הבא, מתבצע הליך ייצור השיניים התותבות וברגע ששלב זה מושלם, המטופל אמור לקבל זימון למרפאה לצורך בדיקה ווידוא שאכן התוצאה מתאימה.
הרופא יספק למטופל את כל הפרטים והמידע לגבי אופן השימוש המומלץ בתותבות, הסתגלות וכל פרט אחר אשר קשור במישרין ו/או בעקיפין לשימוש.

האם התהליך כרוך בכאב או אי נוחות?

באופן כללי, הן הליך הטיפול והן השיניים התותבות עצמן, לא אמורים לגרום תחושת כאב או אפילו אי נוחות. יחד עם זאת, יש לקחת בחשבון שלעיתים יכול לחלוף זמן עד שמתרגלים לשיניים התותבות.
דבר נוסף שכדאי להיות מודעים אליו, זה מקרים בהם בסיס התותבות ישתפשף על רכס השיניים – מצב זה יכול לגרום עם הזמן להיווצרות של פצעים ולהסב אי נוחות.
לא מדובר בתופעה מאוד נפוצה אבל אם זה קורה, יש להסיר את השיניים התותבות ולהגיע לרופא השיניים על מנת לקבל פתרון.

הליך הייצור של תותבות

לאחר לקיחת הפרטים והמידות מתחילים בהליך ייצור התותבות במעבדה. לצורך כך, בשלב הראשון יוצרים דגם מפלסטיק או משעווה. המטופל אמור לקבל הזמנה למעבדה על מנת למדוד את הדגם מספר פעמים, על מנת לבצע שינויים ולמעשה, ליצור התאמה מושלמת למבנה, לצבע ולצורה. רק אחרי שטכנאי התותבות בטוח במאת האחוזים שנוצרה התאמה מושלמת, הוא עובר ליצירת ויציקת התותבות – כאשר, אם יש צורך במהלך הייצור בביצוע התאמות נוספות הוא כמובן יוצר קשר עם המטופל ומזמין אותו. 

איך ניתן להבטיח בחירה בשיניים תותבות איכותיות?

כמו כל דבר אחר, גם כאשר זה נוגע לשיניים תותבות, קיימת חשיבות גבוהה לוודא שמדובר בשיניים איכותיות.
הדרך הטובה ביותר לעשות זאת, היא לבחור בתבונה את הרופא המטפל. מכיוון שהליך הטיפול מצריך גם טכנאי תותבות מקצועי ומנוסה – כדאי להעדיף מרפאה עם מעבדת שיניים צמודה. כדאי לברר גם עם רופא השיניים – השם והמוניטין, הרמה המקצועית ושביעות רצון הלקוחות וכמובן, גם על המעבדה ועל הטכנאי – כאשר יש לבדוק ניסיון, טיב ואיכות החומרים וכל פרט אחר אשר יכול להבטיח שקט נפשי בידיעה שבצעתם בחירה נכונה.

טיפים לשמירה על תותבות לאורך זמן

אם התקנתם שיניים תותבות, המטרה הבאה שחשוב שתשימו עליה דגש תהיה שמירה עליהן לאורך זמן ולצורך כך ההמלצה היא לנקות בפעולות הבאות:

  • יצירת ואקום – בכדי להעניק יציבות לתותבות יש ליצור ואקום. לאחר ההנחה של התותבות יש לשאוב ולבלוע רוק.
  • הקפדה על ניקוי התותבות – חשוב להקפיד על הסרת התותבות מספר פעמים ביום ולשטוף אותן בברז. בנוסף, יש להקפיד על צחצוח התותבות פעמיים ביום.
  • לא לישון עם תותבות – שינה עם תותבות עלולה לגרום ללחץ – וליצירת תופעות לוואי כמו דלקות ופצעים ולכן, ההמלצה היא להימנע משינה עם תותבות.
  • שמירה על היגיינה – חשוב לשמור על היגיינת הפה גם בעת שימוש בתותבות ולכן, יש להקפיד על הברשת הפה (אזור הלשון וחלל הפה). מומלץ גם לשטוף את הפה על בסיס יומי במים פושרים ומלוחים – אשר יכולים לסייע במידה רבה בהליך ניקוי החניכיים.
  • כדאי ומומלץ לשמור על תזונה נכונה ומאוזנת כדי לשמור על פה בריא ולמנוע מצבים לא נעימים.  

יישום כל הטיפים הללו יאפשר לכם לשמור על התותבות לאורך זמן וליהנות מהן למשך תקופה ארוכה. בנוסף, מומלץ לדאוג לסט נוסף של תותבות – כך שבמידה והמקוריות ילכו לאיבוד יהיה לכם תחליף.  

האם ניתן לבצע שינויים בתותבות קיימות?

טכנאי תותבות מקצועי ומנוסה, יעשה כל מה שהוא יכול על מנת לייצר התאמה מושלמת של התותבות למטופל.
יחד עם זאת, במקרים מסוימים יכול לעלות צורך בביצוע התאמות – חשוב להדגיש שבמידה והמטופל מרגיש שהתותבות לא מתאימות, חשוב שימנע מלבצע שינויים בעצמו אלא יגיע אל רופא השיניים אשר במידת הצורך יפנה אותו אל המעבדה לצורך ביצוע השינויים הנדרשים.

חשיבות הביקורות

יש חשיבות גבוהה להקפיד על הגעה לרופא השיניים בכל חצי שנה – זה נכון לגבי מי שאין לו תותבות ונכון גם לגבי מי שנעזר בתותבות. כמובן, שלאחר התאמת התותבות הרופא אמור לספק הדרכה וייעוץ לגבי תדירות הביקורים הרצויה ואפילו לקבוע מועד ראשוני להגעה.
כאן חשוב להדגיש שבכל מקרה בו חשים אי נוחות או שעולה חשד לאיזו בעיה, ההמלצה היא להגיע לרופא השיניים ללא דיחוי.

על סבלנות וחשיבותה...

חשוב לקחת בחשבון שכל ההתחלות יכולות להיות לא פשוטות וכחלק מכך, הליך ההסתגלות לתותבות יכול לקחת זמן. במקרים של אי נוחות התחלתית, חשוב לגלות סבלנות. יחד עם זאת, במידה ואי הנוחות נמשכת או חלילה פוגעת באיכות החיים, חשוב מאוד לחזור לרופא על מנת לבדוק צורך בהתאמות ושינויים.

לסיכום, שיניים תותבות מהוות אופציה חשובה לטיפול שיניים לשיקום תפקוד הפה, אסתטיקה וביטחון עצמי עבור אנשים עם שיניים חסרות – אשר אינם יכולים לעבור תהליכים דנטליים פולשניים. עם טיפול מתאים וביקורים קבועים אצל רופא שיניים, שיניים תותבות יכולות לספק פתרון נוח ופונקציונלי לשיפור בריאות הפה  ואיכות החיים.
אם גם אתם שוקלים תותבות, מוזמנים ליצור קשר עם המרפאה של ד"ר אברבוך, ולעשות צעד ראשון בדרך לטיפול מהיר, יעיל ואיכותי – ישנה מעבדת שיניים צמודה למרפאה, עם טכנאי תותבות מקצועי ומנוסה.

פייסבוק
טוויטר
הדפסה
WhatsApp
שלח באי-מייל

עוד מאמרים:

היגיינת הפה בזמן ההריון

היגיינת הפה בזמן ההריון

היגיינת הפה בזמן ההריון בתקופה של הריון חלים בגופה של כל אישה שינויים רבי משמעות. חלק מאותם השינויים עשויים להשפיע גם על

הרדמה מקומית

הרדמה מקומית

הרדמה מקומית כמעט כל אחד ואחת מאיתנו זקוק לטיפול שיניים בשלב כזה או אחר בחיים. הרדמה מקומית היא הדרך המקובלת ביותר לקבלת

השפעת אלכוהול על בריאות הפה

השפעת אלכוהול על בריאות הפה

השפעת אלכוהול על בריאות הפה בריאות הפה מהווה כמרכיב חיוני בבריאות הכללית שלנו. פה בריא מאפשר בראש ובראשונה לאכול, לדבר ולחייך בביטחון,

Dr. Averbuch – Dental Clinic

Senior dentist, and founder of the clinic

Dr. Alexander Averbuch is a D.M.D dentist with extensive experience in dental implants, full anesthesia and complex surgeries. He is the founder of Dr. Averbuch's Dental Clinic in Rishon Lezion and the owner. Residents of Rishon Lezion and the surrounding area know him, his work, and his contribution to the community. Under his faith, thousands of patients and the hand went, as they say, another slant.

follow me

testimonials