fbpx
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מה קורה בבדיקה שגרתית אצל רופא השיניים?

מה קורה בבדיקה שגרתית אצל רופא השיניים?

מה קורה בבדיקה שגרתית אצל רופא השיניים?

בדיקה שגרתית אצל רופא שיניים מומלצת לכל אחד, לכל אחת ומכמה סיבות חשובות. בדיקה שגרתית עוזרת לשמור על בריאות הפה והשיניים, עוד לפני שמופיעים כאבים, עששת או בעיות חניכיים רציניות. אף כי יש מטופלים שחוששים מבדיקה שגרתית שכן אינם יודעים מה צפוי בה, יש בכך תועלת רבה. ניתן בבדיקות מסוג זה לזהות מבעוד מועד בעיות אפשריות, סימנים ראשוניים שאפשר לטפל בהם כדי למנוע החמרה. אם אתם תוהים מה בדיוק קורה בבדיקה שגרתית אתם מוזמנים להצטרף ומיד נציג בפניכם את כל הדברים העיקריים שתרצו לדעת.

ברוכים הבאים למרפאת השיניים

בבדיקה שגרתית אצל רופא השיניים, נערכת בדיקה לשיניים לצד בדיקות נוספות. תחילה, הרופא יבקש להכיר אתכם, לדעת כמה וכמה דברים לגבי בריאותכם הכללית והרגלי הבריאות שלכם. בשלב חשוב זה הרופא אוסף מידע אודות מצבכם הרפואי ושינויים שחלו לאחרונה, סוגי התרופות שאתם נוטלים, האם יש סימפטומים או תלונות לגבי כאבים בפה וכל מה שקשור בשיניים ובחניכיים. כל מה שאתם חשים, במיוחד מאז הפעם האחרונה שהיגעתם למרפאה, ראוי לציון.

מה קורה בבדיקה שגרתית אצל רופא השיניים?

בהתאם למידע שנאסף, כל טיפול או בדיקה יתבססו על מצבכם הרפואי ובריאותכם הכללית, כאשר הכלל הראשון הוא – רק להועיל, בשום אופן לא להזיק. חשוב לדעת שהיסטוריה הרפואית העדכנית שלכם יכולה לעזור לזהות או לשלול קשר בין בעיות רפואיות שונות לבין בריאות הפה ולהפך.  למשל, מחלות כמו סוכרת עלולות להשפיע על מצב החניכיים. דלקות חניכיים כרוניות עלולות להשפיע על בריאות הלב. חולים עשויים לקבל המלצות מיוחדות מרופא השיניים, במיוחד על פי מצבם הנוכחי.

מתחילים בבדיקה של חלל הפה, שיניים וחניכיים

לאחר שהרופא מתעדכן לגבי מצב רפואי כללי של הנבדק או הנבדקת, יודע הכל על צרכי התרופות, מחלות כרוניות אם ישנן וכן הלאה, מתחילה הבדיקה עצמה. רופא השיניים מסתכל בתשומת לב בחלל פה, על מנת להתרשם מהמצב לאשורו. שימו לב, זו אינה הצצה חטופה על מנת "לסמן וי". במהלך בדיקה שגרתית ראויה לשמה נעשית בדיקה מדוקדקת ויסודית של כל השיניים. הרופא מביט מקרוב במצב החניכיים, מביט על הלשון, החך, פנים הלחיים וכל האזורים האחרים בחלל הפה.

מטרת הבדיקה המדוקדקת היא לזהות או לשלול סימנים של עששת. כך ניתן לראות האם ישנן  מחלות חניכיים, האם יש סימני שחיקת שיניים או חלילה סימנים מוקדמים של סרטן הפה או בעיות אחרות. מעניין לציין שבדיקה זו יכולה לאתר לא פעם ולא פעמיים סימנים לבעיות בבריאות הכללית. כך למשל שינויים בצבע החניכיים עלולים להצביע על אנמיה (חוסר דם). יובש קיצוני בפה עשוי להיות סימן למחלות אוטואימוניות כאלה ואחרות. אם כן, בדיקת השיניים השגרתית יכולה לעזור לכם לשמור על בריאותכם לא רק בהקשר של שיניים וחלל הפה.

האם בבדיקה שגרתית נדרשים צילומי רנטגן?

צילומי רנטגן הם ללא ספק כלי חשוב ברפואה בכלל וברפואת שיניים בפרט. גם בבדיקה שגרתית, צילומים מסוג זה מאפשרים לראות מה שהעין לא יכולה לראות, למשל: מצב השורשים, בריאות העצם התומכת בשיניים, אזורים נסתרים שבין השיניים. צילומים מסוג זה מאפשרים לרופא השיניים  לזהות ביתר קלות ואפילו בשלב ראשוני, מצבים רפואיים כמו עששת בין השיניים, ציסטות, גידולים שפירים או ממאירים, אובדן עצם הקשור למחלות חניכיים. הצילומים מאפשרים לזהות סימנים קלים, עוד לפני שמדובר בבעיה בעלת סימפטומים ברורים ומורגשים. חשוב לדעת שלא בכל בדיקה שגרתית יבוצע בהכרח צילום רנטגן. השימוש בכלי מרכזי זה מתאים אך ורק כאשר הרופא מזהה סימנים וכאשר יש צורך קליני. אגב, חידושים בתחום הצילום הדיגיטלי מאפשרים להפחית את החשיפה לקרינה.

בדיקה שגרתית וזיהוי או שלילת סימנים לעששת

בדיקת העששת היא חלק חשוב כמעט בכל בדיקה שגרתית במרפאת השיניים. רופא השיניים יבדוק כל שן מקרוב ובהקפדה. הבדיקה נעשית בשילוב מראה דנטלית ומכשירי בדיקה נוספים. הרופא מחפש סימנים של עששת, כמו כתמים, שינויי צבע, חורים או אזורים רכים בשן. בנוסף הוא יבדוק את מצב הסתימות הקיימות והכתרים בכדי לוודא שהם מתפקדים היטב, מכסים את השן, לא רופפים ולא סדוקים. כיום, שיפורים ברפואת השיניים ובכלי הבדיקות מאפשרים לזהות עששת בשלבים מוקדמים מאוד (עוד לפני שנוצר אפילו חור קטן בשן). איתור שינויים מזעריים במבנה השן מאפשר לרופא להעניק טיפול מונע על הצד הטוב ביותר.  

מביטים בחניכיים מקרוב

עוד דבר שרופא השיניים בודק במהלך בדיקה שגרתית הוא מצב החניכיים. בין השאר רופא השיניים יבדוק את צבע החניכיים, מרקם החניכיים, האם יש כיסים שנוצרו וכן עומק הכיסים סביב השיניים. כיסים עמוקים בחניכיים יכולים להיות סימן למחלת חניכיים. כיסים עמוקים מצביעים על מצב שאם הוא לא מטופל עלול להחמיר עד לכדי אובדן שיניים. הבדיקה נעשית באמצעות כלי שמודד את עומק הכיסים. אגב, בריאות החניכיים נמצאה במחקרים בעלת קשר חזק עם הבריאות הכללית. נמצא קשר בין מחלות בחניכיים לבין מחלות לב, נטייה לדלקות, סוכרת ואף סיבוכי היריון. כלומר שמירה על חניכיים בריאות עוזרת גם לשמור על הבריאות במובנים נוספים.

ניקוי שיניים והסרת אבנית לפי הצורך

במידה והרופא רואה בכך צורך, הוא יכול להמליץ כבר במהלך הבדיקה השגרתית על טיפול שיננית. למי שלא מכיר, זהו ניקוי שיניים מקצועי של הסרת אבנית. במהלך הניקוי מסירים את הפלאק והאבנית שהצטברו על השיניים וכן בסמוך לקו החניכיים. הסרת אבנית פירושה סילוק רובד חיידקים לשיפור בריאות החניכיים, לצד מניעת עששת וריקבון. אגב, ניקוי שיניים מסוג זה מועיל גם מבחינה אסתטית. באותו הטיפול מסירים כתמים שצבעו את השיניים כך שמדובר באפקט נלווה של הלבנת שיניים מידית.

בדיקות נוספות, מענה על שאלות והמשך מעקב

במידת הצורך, רופא השיניים עשוי לבדוק את מצב הסגר של השיניים, בדיקת מצב מפרקי הלסת, זיהוי בעיות כמו שחיקת שיניים ועוד. הידעתם? בעיות בסגר ובמנשך וכן בעיות במפרקי הלסת עלולים לעיתים להתבטא בתסמינים שלא מקושרים בדרך כלל עם רופא השיניים. למשל, בעיות כמו כאבי אוזניים כרוניות, סחרחורות, כאבים בצוואר. שיניים שחוקות קשורות גם לבעיות כמו ברוקסיזם ורופא השיניים מיטיב לזהות זאת.

בשלב זה רופא השיניים יסביר האם להערכתו יש צורך בטיפולים נוספים. תקבלו המלצות אישיות עבורכם. יוסבר לכם האם יש צורך לתקן סתימות או להתקין סתימות חדשות, האם יש צורך בטיפול שורש, יישור שיניים או שאולי כדאי לשקול טיפולים כגון איטום חריצים. רופא השיניים או השיננית במרפאה יוכלו להסביר לכם על שיטת הצחצוח הנכונה ביותר. אפשר לקבל הדרכה על שימוש בחוט דנטלי, שימוש במברשת שיניים חשמלית שהופכת למאוד מקובלת ועוד.

מעניין לגלות שטכניקת הצחצוח הנכונה אינה זהה תמיד ואצל כולם. יש צורך בהתאמה על פי מבנה השיניים והלסת, מצב החניכיים, רגישות אישית לבעיות מיוחדות ועוד. לכן ההדרכה שתקבלו מהרופא תוכל להועיל מאוד לשמירה על בריאות הפה שלכם. בשלב זה, מסביר דוקטור אברבוך, יכולים המטופלים לשאול כל שאלה הרצויה להם. אם משהו עדיין לא ברור, אפשר לקבל הסברים נוספים שהרי מדובר בבריאות הפה שלכם והשיניים שלכם. רופא השיניים יוכל לפרוש לפניכם את תוכנית הטיפול המתאימה לקראת התור הבא. חשוב מאוד להמשיך ולהגיע לבדיקות שגרתיות, המשך מעקב וטיפולי מניעה לפי הצורך.

פייסבוק
טוויטר
הדפסה
WhatsApp
שלח באי-מייל

עוד מאמרים:

טיפים לשמירה על בריאות השיניים בסוכות

טיפים לשמירה על בריאות השיניים בסוכות

טיפים לשמירה על בריאות השיניים בסוכות בהתקרב אלינו לטובה חג הסוכות, אספנו מגוון טיפים מועילים לשמירה על בריאות השיניים בחג וגם לאחריו.

היגיינת הפה בזמן ההריון

היגיינת הפה בזמן ההריון

היגיינת הפה בזמן ההריון בתקופה של הריון חלים בגופה של כל אישה שינויים רבי משמעות. חלק מאותם השינויים עשויים להשפיע גם על

הרדמה מקומית

הרדמה מקומית

הרדמה מקומית כמעט כל אחד ואחת מאיתנו זקוק לטיפול שיניים בשלב כזה או אחר בחיים. הרדמה מקומית היא הדרך המקובלת ביותר לקבלת

Dr. Averbuch – Dental Clinic

Senior dentist, and founder of the clinic

Dr. Alexander Averbuch is a D.M.D dentist with extensive experience in dental implants, full anesthesia and complex surgeries. He is the founder of Dr. Averbuch's Dental Clinic in Rishon Lezion and the owner. Residents of Rishon Lezion and the surrounding area know him, his work, and his contribution to the community. Under his faith, thousands of patients and the hand went, as they say, another slant.

follow me

testimonials