fbpx
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

כאבי שיניים – כל מה שאתם צריכים לדעת עליהם, ואיך להימנע מהם

כאבי שיניים

כאבי שיניים בוודאות גרמו לכם ליותר מלילה לבן או שניים. איך זה קורה? איך ניתן למנוע את זה? ואיך השיניים שלנו קשורות לכל דבר שקורה בגוף שלנו? כל זאת ועוד עובדות מדהימות על השיניים שלכם, לפניכם…

יש לכם 32 שיניים בפה, ובשביל לשמור על כולם במקום, בריאות, ולכמה שיותר זמן, רופא השיניים שלכם צריך לא רק לטפל בשיניים שלכם, אלא גם ללמד אתכם איך לשמור עליהן. אומנם הביקור אצל הרופא השיניים הוא פחות תדיר מאשר אצל רופא המשפחה, אך חשוב שתשמרו על קשר עם רופא השיניים שלכם מפעם לפעם.

אם אין לכם כאבי שיניים, רצוי להגיע לביקורת אחת לחצי שנה, וכמובן גם לבקר את השיננית אחת לחצי שנה על מנת לשמור על היגיינת הפה. המפתחות לשמירה על בריאות בידיכם, ואתם אלה שתחליטו כיצד לנהוג בהם ועד איזה גיל תלעסו אוכל מוצק.

למדתי ממזמן שידע הוא כוח, ככל שתדעו יותר דברים על הפה שלכם, ואיך לשמור עליו, כך תוכלו להימנע מכאבי שיניים, וכמובן לשמור על השיניים שלכם לאורך השנים.

פעולת צחצוח היא כמובן, וקודם כל הפעולה החשובה ביותר שאתם יכולה לעשות על בסיס דו-יומי בשביל להימנע מכאבי שיניים. פעולה זאת על פניו מצטיירת כפעולה פשוטה, אך מדובר באחת מהפעולות החשובות ביותר שאנו עושים במהלך חיינו.

הנה כמה דברים נוספים שיעזרו לכם למנוע כאבי שיניים בעתיד:

#1 שכבת האמייל מגינה על השיניים שלנו, אבל היא יכול להישחק

האמייל הוא בעצם השכבה החיצונית השקופה אשר מכסה את כל השיניים שלנו. אומנם זה לא נראה כך, אך מדובר בחומר הכי חזק בגוף שלנו. יש אנשים שנוטים להסיק כי האמייל הוא זה שקובע את צבע השן, אך זוהי טעות מוחלטת. הדנטין הוא זה שקובע את צבע השיניים שלנו, ולפיו יוחלט האם השיניים שלנו יהיו לבנות או צהבהבות.

כאשר האמייל נשחק, כתוצאה מחומצה, או מכל סיבה שהיא, חורים מתחילים להיווצר בשיניים שלנו, ולאט לאט החורים הללו יעשו עמוקים יותר, וכואבים יותר. אם לא תטפלו בחור כאשר הוא מתחיל להיווצר, תצטרכו לעבור טיפול שורש.

#2 השיניים שלכם נוצרות ברחם, אבל רק יוצאות החוצה בסביבות גיל 6 עד-12 חודשים

קצת מפתיע אבל השיניים נוצרות כחלק מההתפתחות של התינוק ברחם. אומנם כאשר התינוק נולד לא רואים כל זכר לשיניים, אך הם בעצם נמצאות שם, מוסתרות מתחת לחניכיים. ברוב המקרים השיניים הראשונות מתחילות לצוץ החל מגיל 6 חודשים ועד לגיל שנה, וכמובן ברגע שהשן הראשונה מתחילה לצוץ כל שאר השיניים יוצאות מיד אחריה.

אם לא מתחילים לצחצח שיניים כבר בגיל חצי שנה, חורים עלולים להיווצר כבר בגיל שנתיים, ולפעמים אף לפני. ישנם אנשים המאמינים שתינוקות לא צריכים לצחצח שיניים, אבל זאת רבותי, טעות. בגיל הזה, אנחנו יוצרים את הבסיס למצע השיניים בפה, ובעיות שנסבול מהם בילדות, ישפיעו ישירות על השיניים הקבועות שלנו.

#3 שיני בינה הם בעצם שריד קדמון שאפשר לאבות אבותינו ללעוס צמחייה ביעילות. בפה שלנו יש שיניים ללעיסה וחיתוך של כל סוגי המזון

תמיד חשבתם לעצמכם איזה מן קשר יש בניכם ובין אבות אבותינו? אולי זוהי לא האסוציאציה הראשונה שתעלה לכם לראש, אך שיני הבינה הם השריד היחידי שיש בפה שלנו מהתקופה שהינו ציידים ומלקטים. לכל שן יש את התפקיד הייעודי לה כאשר חלקן מיועדות ללעיסה וחלקן מיועדות לחיתוך. שיני הבינה הם אולי השיניים החזקות ביותר בפה שלנו והם שימשו את אותנו לצורך לעיסת צמחייה בצורה יעילה ואפקטיבית.

כאשר יש לכם כאבי שיניים בשן בינה, הדרך כלל יש לבצע בה טיפול שורש, אבל במקרים רבים, רופאי שיניים ממליצים על עקירות, מפני ששיני בינה נוטות לגרום בעיות, ורוב הרופאים מאמינים שהסיבוכים הללו מיותרים.

#4 לבני אדם יהיו במהלך חייהם שני סטים של שיניים טבעיות, ועוד סט אחד מלאכותי לאלה שלא שומרים על השיניים הטבעיות שלהם

התפתחות השיניים שלנו מתחלקת לשני חלקים. השיניים הראשונות שבוקעות בחלל הפה שלנו אי שם בגיל 6 חודשים עד שנה שיניים הידועות בעגה העממית כשיני חלב. ברוב המקרים השיניים הללו מלוות אותנו עד לגיל 6-8 כאשר הן מתחילות ליפול האחת אחרי השנייה. מיד לאחר שיניי החלב מגיעות השיניים הקבועות שמלוות אותנו ברוב חיינו הבוגרים, ועבור חלק לא קטן מהאוכלוסייה כאן מסתיימת התפתחות השיניים.

אך מי מכם שלא ישמור על היגיינת הפה ועל השיניים הטבעיות שלו, לא מן הנמנע כי הוא יצטרך שיניים מלאכותיות הנקראות גם שיניים תותבות. כמובן, שלא הייתי מגדיר את השלב הזה כהתפתחות, יותר כנסיגה, והחלפת השיניים הטבעיות בשיניים תותבות הוא לא הליך נעים, אבל רק שתדעו, שבאמצעות השתלת שיניים, הוא אפשרי.

#5 אין שני אנשים שיש להם את אותו סט של שיניים, השיניים שלכם ייחודיות כטביעות האצבע שלכם

לכל אדם ישנו סט ייחודי של שיניים, בדיוק כפי שלכל בן אדם יש טביעות אצבע ייחודיות, משתמשים בשיניים שלנו במקרים בהם לא ניתן לזהות את הגופה לאחר המוות.

בגלל שהשיניים שלנו ייחודיות כל כך, כל חור המוביל לכאב שיניים מתפתח בצורה שונה, ומזוויות שונות, ולכן יש צורך בחומרים המאפשרים פיסול של פתרונות שישמרו על מבנה השן וחוזקה, לאחר שהיא נפגעה מחור בשן.

#6 אנחנו מיצרים במהלך חיינו כשני בריכות שחייה של רוק

עוד נתון מעניין שכדאי לכם לדעת קשור שלרוק שלכם. במהלך חייו של אדם ממוצע, הוא מייצר כמות של רוק המספיקה למלא כשני בריכות שחייה מלאות! אומנם קשה לכם לדמיין זאת, אך חשוב לזכור כי אנו מייצרים רוק גם במהלך השינה אפילו בצורה מוגברת יותר מאשר בזמן שבו אנו ערים.

ישנם מספר סיבות שבגללן אנחנו מייצרים כל כך הרבה רוק, אבל החשובה שבהן היא בשביל לשמור על מאזן החיידקים בפה שלנו, ובשביל לחטא את הפה שלנו על ידי הורדת החומציות. זה אולי לא נשמע כך, אך רוק אחרי לתקינות השיניים שלנו, וכשאר אנחנו מרגישים ביובש בפה, יש לסור בדחיפות לרופא בשביל לבדוק את הסיבה.

כאשר אין רוק בפה, אין הגנה מחומציות, ואין הכנה מחיידקים.

#7 המון מחלות, כולל מחלות לב ומחלות כרוניות אחרות קשורות בקשר ישיר למצב השיניים שלכם. לא רוצים מחלות קשות? הימנעו מכאבי שיניים וחורים

לשיניים שלכם יש קשר ישיר למגוון רחב של מחלות לב ומחלות כרוניות, כאלה ואחרות. ככל שתשמרו על מצב השיניים שלכם, כך תוכלו למנוע מעצמכם מחלות לא נעימות. לכן חשוב מאוד להיות תמיד עם יד על הדופק בכל הקשור אל כאב השיניים הקטן ביותר. תתפסו אותו בזמן, וכך תוכלו למצוא את עצמכם בריאים עד גיל 120!

מחקרים מצאו שיש קשר בין התקפי לב להצטברות פלאק בשיניים, מסתבר שאותו פלאק שמצטבר על השיניים שלנו, מגיע גם לעורקים. לכן חשוב שתצחצחו שיניים לעיתים תכופות, ותבקרו אצל רופא שיניים ושיננית אחת לחצי שנה על מנת למנוע מצב שבו תאלצו להתמודד עם מחלות לב בגלל היגיינת הפה שלכם. מדובר בפעולה פשוטה שיכולה לחסוך לכם לא מעט אי נעימויות בעתיד.

#8 אם עברו יותר מ-24 שעות מאז צחצחתם את השיניים שלכם, יש לכם כבר שכבת אבנית שתוכלו להסיר רק בעזרת שיננית

לא סתם ממליצים לכל בן אדם לצחצח שיניים לפחות פעמיים ביום – בבוקר ובערב. במידה ואתם מצחצחים שיניים רק בבוקר, או אם חלפו 24 שעות מפעולת הצחצוח האחרונה שלכם, לא מן הנמנע שהצטברה שכבת אבנית סביב בסיס השיניים שלכם.

החדשות הפחות נעימות הן שאת השכבה עצמה תוכלו להסיר רק אצל שיננית, ולא בשום מקום אחר. לכן חשוב מאוד שתצחצחו שיניים לפחות פעמיים ביום או לאחר כל ארוחה על מנת לשמור על היגיינת פה מושלמת.

#9 מי שמגזים עם הצחצוח, פוגע בשיניים

יש את אלו שמצחצחים שיניים באופן לא סדיר, ויש את אלה שמצחצחים את השיניים יותר מידי, וחזק מידי. את השיניים שלנו צריך לצחצח פעמיים ביום, ולא יותר משני דקות בכל פעם. כמו כן, מברשת השיניים שלנו צריכה להיות בעלת סיבים רכים עד רכים מאוד מפני שהחניכיים שלנו מאוד רגישות, ועלולות להיפגע מפעולות צחצוח אגרסיביות.

אף אחד לא רוצה להיקלע למצב אבסורדי שבו הוא מוצא את עצמו מצחצח את השיניים באופן מוגבר, במחשבה שהוא עושה משהו טוב, כשלמעשה הוא מזרז את כאב השיניים הבא שלו.

#10 בממוצע, אנחנו מצחצחים את השיניים שלנו במשך 38.5 יום במהלך חיינו

כמו שציינתי למעלה, פעולת צחצוח אידיאלית אמורה לקחת כשתי דקות בממוצע. אם נבדוק את כמות הימים שבהם נצחצח שיניים סך הכול במהלך חיינו נגלה כי מדובר בלא פחות מ-38.5 ימים!

אומנם מדובר בלא מעט דברים שהייתם יכולים להספיק לעשות בימים הללו במקום לצחצח שיניים, אך כנראה שהייתם עושים אותם תוך התפתלות מכאבי שיניים, ותוך שבץ או שניים.

אז בראייה לרחוק, שווה לצחצח 😊

פייסבוק
טוויטר
הדפסה
WhatsApp
שלח באי-מייל

עוד מאמרים:

טיפולי שיניים בחו"ל – האם כדאי?

טיפולי שיניים בחו"ל – האם כדאי?

טיפולי שיניים בחו"ל – האם כדאי? מדוע אנו מעלים את האופציה של טיפולי שיניים בחו"ל? התשובה ברורה, בגלל המחיר. מדינות כמו רומניה,

אסתטיקה דנטלית – סוגי טיפולים

אסתטיקה דנטלית – סוגי טיפולים

אסתטיקה דנטלית – סוגי טיפולים כולם רוצים חיוך מושלם ושיניים צחורות ולא ניתן להפריז בחשיבותם לתחושת הביטחון העצמי. עם ההתקדמות הטכנולוגית ושפע

טיפים להתמודדות עם כאבי שיניים

טיפים להתמודדות עם כאבי שיניים

טיפים להתמודדות עם כאבי שיניים "אהבה מנצחת הכול – חוץ מעוני וכאב שיניים", אמרה פעם כוכבת הקולנוע האגדית מיי וסט. ואכן, כאבי

Dr. Averbuch – Dental Clinic

Senior dentist, and founder of the clinic

Dr. Alexander Averbuch is a D.M.D dentist with extensive experience in dental implants, full anesthesia and complex surgeries. He is the founder of Dr. Averbuch's Dental Clinic in Rishon Lezion and the owner. Residents of Rishon Lezion and the surrounding area know him, his work, and his contribution to the community. Under his faith, thousands of patients and the hand went, as they say, another slant.

follow me

testimonials