fbpx
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

טיפולי שיניים בהריון – מדריך מקיף

טיפולי שיניים בהריון - מדריך מקיף

טיפולי שיניים בהריון - מדריך מקיף

הריון הוא תקופה מרגשת ומאתגרת בחייה של אישה, המלאה בשינויים גופניים והורמונליים. בין כל ההכנות והבדיקות, לעתים קרובות בריאות הפה נדחקת לשוליים.
טיפול נכון בשיניים ובחניכיים הינו חשוב במיוחד וגם בתקופת ההריון. יחד עם זאת יכולות לעלות שאלות האם ניתן לעבור טיפולים בתקופה זאת והאם פרוצדורות מסוימות לא עלולים חלילה לסכן את שלום ההיריון או את בריאות העובר..

אז קודם כל ההמלצה החשובה עבור כל אישה אשר מתכננת היריון היא לבקר לפני אצל רופא השיניים ולבצע את כל הטיפולים הנדרשים – זאת על מנת להפחית את הסיכויים שיעלה הצורך לטיפולי שיניים ולדילמות הקשורות בהם במהלך ההיריון. בנוסף, כדאי גם להגיע לפני ההיריון לשיננית על מנת לבצע טיפול ניקוי אבנית – מה שיפחית את הסיכוי להתפתחות דלקות חניכיים במהלך ההיריון.  

טיפולי שיניים בהריון - מדריך מקיף

יחד עם זאת, חשוב לציין שגם עם יעלה הצורך בטיפולים כאלה במהלך ההיריון, חשוב שכל אישה הריונית תדע שיש מה לעשות ואיך לפעול (ולמעשה, לפי ההנחיות של משרד הבריאות לא קיימת מניעה לעבור טיפולי שיניים במהלך תקופת ההיריון) – וכך להימנע ממצב של סבל וכאב לכל אורך ההיריון כמו גם את הצורך בהתעסקות בנושא של היריון ושיניים.

חשיבות בריאות הפה בתקופת ההיריון

בריאות הפה בתקופת ההיריון משפיעה לא רק על האם, אלא גם על העובר המתפתח. הנה כמה סיבות מדוע חשוב לשמור על היגיינת פה טובה בהריון:

  • מניעת לידה מוקדמת – מחקרים אשר בוצעו בנושא גילו קשר בין מחלות חניכיים ללידה מוקדמת ומשקל נמוך לעובר
  • הפחתת סיכון להיווצרות זיהומים – פה בריא מפחית את הסיכון לזיהומים שעלולים להשפיע על מהלך ההיריון.
  • מניעת בעיות עתידיות – טיפול מונע יכול למנוע בעיות שיניים חמורות יותר בעתיד.

טיפולי שיניים להריוניות – אלו טיפולים מומלצים יותר ואלו פחות?

למרות החששות (שהן טבעיות והגיוניות), חשוב שכל אישה תהיה מודעת לעובדה שרוב טיפולי השיניים נחשבים כבטוחים לביצוע במהלך ההיריון (כמובן, חשוב לבדוק ולוודא את הנושא הזה לפני הטיפול). הנה כמה טיפולים מומלצים:

  • ניקוי שיניים מקצועי – מומלץ לבצע לפחות פעם אחת במהלך ההיריון.
  • טיפול בעששת – חשוב לטפל בעששת כדי למנוע התפשטות של זיהומים.
  • טיפולי חניכיים – במקרה של דלקת חניכיים, חשוב לטפל בה מוקדם ככל האפשר.
  • החלפה של סתימות ישנות – אם יש סתימות ישנות שדורשות החלפה, ניתן לבצע זאת בבטחה.

ישנם מספר טיפולי שיניים שעדיף לדחות לאחר הלידה, אלא אם כן הם הכרחיים ובין היתר:

  • הלבנת שיניים – למרות שאין הוכחות לנזק, מומלץ להימנע משימוש בחומרים כימיים חזקים (וכאן חשוב להדגיש שיש טיפולי הלבנת שיניים אשר לא מצריכים שימוש בחומרים שכאלה)
  • שתלים דנטליים – טיפול זה דורש במקרים מסוימים הרדמה ממושכת ולכן עדיף לדחותו.
  • טיפולים קוסמטיים –  טיפולים שאינם הכרחיים כדאי לדחות לאחר הלידה.

מתי הזמן הטוב ביותר לטיפולי שיניים במהלך ההיריון?

למרות שכאמור, ניתן לבצע טיפולי שיניים בכל שלב של ההיריון, יש תקופות בהיריון אשר נחשבות למועדפות יותר למעבר טיפולי שיניים מסוגים מסוימים:

טרימסטר ראשון להיריון (עד שבוע 13) – ניתן לבצע טיפולים דחופים, אך עדיף להימנע מטיפולי שיניים שאינם הכרחיים בשל הרגישות המוגברת של העובר בשלב זה של ההיריון.

טרימסטר שני להיריון (שבועות 14-26) – זוהי התקופה האידיאלית לרוב הטיפולים. הבחילות של הטרימסטר הראשון בדרך כלל חולפות, והשכיבה הממושכת על כיסא רופא השיניים עדיין נחשבת נוחה יחסית (לפחות בהשוואה לתקופות מתקדמות יותר בהיריון.

טרימסטר שלישי להיריון (שבוע 27 ואילך) – ניתן לעבור טיפולי שיניים אשר נחשבים לקלים או קצרים יחסית.  יחד עם זאת יש להיזהר משכיבה ממושכת על הגב (על כיסא רופא השיניים) אשר עלולה לגרום ללחץ על כלי הדם הגדולים – חשוב לציין שניתן למצוא פתרונות לנושא הזה.

בטיחות טיפול שיניים בהיריון

כאמור, יש לא מעט חששות אשר יכולים לעלות אצל נשים הריוניות סביב הנושא של היריון ושיניים.  יחד עם זאת חשוב להיות מודעים לעובדה שרוב טיפולי השיניים הינם בטוחים כאשר הם מבוצעים נכון:

  • צילומי רנטגן – ניתן לבצע במקרה הצורך, אך קיימת חשיבות גבוהה להקפדה על שימוש במיגון מתאים לצורך מתן הגנה מקסימאלית לעובר. חשוב לציין שבטרימסטר הראשון, עדיף להימנע מצילומים אלו, אבל בטרימסטר השני והשלישי ניתן לעבור איתם ללא חשש. יחד עם זאת, צילומים אחרים כמו סיטי לדוגמא, פחות מומלצים במהלך ההיריון.
  • טיפולי הרדמה מקומית – רוב חומרי ההרדמה המקומית בטוחים לשימוש בהריון. אך גם במקרה הזה קיימת חשיבות גבוהה לוודא מול רופא שהטיפול הוא אכן הכרחי ואם יש אפשרות לדחות אותו לאחר הלידה עדיף כך.
  • אנטיביוטיקה – חלק מסוגי האנטיביוטיקה בטוחים לשימוש, אך גם במקרה הזה חשוב להתייעץ עם הרופא המטפל.
  • משככי כאבים – אקמול נחשב בטוח, אך יש להימנע מתרופות אחרות ללא אישור רפואי.

איך לשמור על בריאות הפה במהלך ההיריון?

כמובן, שהפעולה הכי טובה בה ניתן לנקוט היא להקפיד על שמירת בריאות הפה במהלך ההיריון ולהלן מספר טיפים ישימים אשר בכוחם לסייע במטרה – ובצורה כזאת, אולי גם למנוע את הלחצים אשר יכולים לעלות כאשר יעלה הצורך לביצוע טיפולי שיניים בהיריון:

  • יש להקפיד לצחצח שיניים לפחות פעמיים ביום עם משחת שיניים מומלצת אשר מכילה פלואוריד ולעשות שימוש במברשת רכה (ניתן לקבל המלצות מרופא השיניים לגבי משחה מומלצת כמו גם לגבי מברשת שיניים נכונה).
  • יש לנקות את השיניים לאחר הארוחות באמצעות חוט דנטלי – כאשר כדאי להקפיד על ניקוי עדין על מנת לא לפגוע בחניכיים.
  • מומלץ לשטוף את הפה באמצעות מי מלח (בעיקר לאחר ההקאות אשר מאפיינות לעיתים את השליש הראשון של ההיריון) וזאת בכדי לנטרל מצב של חומציות, אשר עלול לפגוע במצב הפה.
  • כדאי להקפיד על תזונה בריאה – ובעיקר לאכול מאכלים העשירים בסידן ובוויטמין D ובמקביל גם להימנע ממאכלים המכילים כמויות גדולות של סוכר ועמילן. יש לדאוג לשתות כמויות גדלות של מים.

הקפדה על ביצוע של פעולות אלו יכולה למנוע את הסיכויים לצורך בטיפולי שיניים מורכבים במהלך ההיריון.

בחירת רופא השיניים המתאים

אז כמובן, שתמיד קיימת חשיבות גבוהה לבחור את רופא השיניים בתבונה ולוודא שמדובר באיש מקצוע מנוסה אשר מוסמך לבצע מגוון רחב של טיפולי שיניים.
יחד עם זאת, כאשר עולה הצורך בנושא של טיפולי שיניים בהיריון יש חשיבות גבוהה אף יותר לבחירת רופא השיניים.
בחירה ברופא מקצועי ומנוסה יכולה לאפשר שקט נפשי להריונית (שאולי לחוצה גם ככה) שהיא נמצאת בידיים הטובות ביותר למטרה.

אם גם אתן מבקשות לעבור טיפולי שיניים מכל סוג במהלך ההיריון תשמחו לגלות שהגעתן לכתובת הנכונה. מוזמנים ליצור קשר עם הקליניקה ולקבל את כל הפרטים הנדרשים בדרך לעבור טיפולים מקצועיים, איכותיים – ואולי חשוב מכל, בטיחותיים.

חשוב להדגיש שלפני כל טיפול שיניים במהלך ההיריון חשוב להיוועץ גם עם רופא הנשים וגם עם רופא שיניים – זאת על מנת להבטיח שהטיפול אכן נחשב כבטיחותי וניתן לביצוע באותה התקופה.

פייסבוק
טוויטר
הדפסה
WhatsApp
שלח באי-מייל

עוד מאמרים:

תותבות – כל מה שצריך לדעת

תותבות – כל מה שצריך לדעת

תותבות – כל מה שצריך לדעת תותבות או שיניים תותבות הן סוג של מכשיר נשלף, אשר מיועד להחליף שיניים חסרות כמו גם

כירורגיית פה ולסת

כירורגיית פה ולסת

כירורגיית פה ולסת כירורגיית פה ולסת היא ענף ברפואת השיניים אשר עוסק באבחון ופרוצדורות כירורגיות במקרים של מחלות, וליקויים של הרקמות הרכות

Dr. Averbuch – Dental Clinic

Senior dentist, and founder of the clinic

Dr. Alexander Averbuch is a D.M.D dentist with extensive experience in dental implants, full anesthesia and complex surgeries. He is the founder of Dr. Averbuch's Dental Clinic in Rishon Lezion and the owner. Residents of Rishon Lezion and the surrounding area know him, his work, and his contribution to the community. Under his faith, thousands of patients and the hand went, as they say, another slant.

follow me

testimonials