fbpx
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הקשר בין טיפולי שיניים לבעיות בדיבור

שפה היא היכולת האנושית ללמוד ולהשתמש בשיטות תקשורת מורכבות. שפה מאפשרת לבני אדם לבנות חשיבה והיגיון ותורמת לזהות האנושית. צורות רבות יש לתקשורת, כמו: כתיבה, שמיעה, קריאה, ומחוות לא מילוליות. דיבור (שפה מדוברת) היא דרך אחת להבעה בשפה, אותה ניתן לתאר כמנגנון להמרת מחשבות למילים על ידי הפקת צלילים. כך על פי מאמר, מ-2018: Speech and the dental interface , שפורסם על ידי אוניברסיטת שפילד.

חשוב להדגיש שיש בפה מבנים רבים הנחוצים להפקת צליל הדיבור שלנו. בעוד שאנחנו נוטים לחשוב לרוב על השיניים (ובצדק, כי הן אכן ממלאות תפקיד מאוד משמעותי ביכולת לדבר באופן ברור), יש גם למבנים אחרים (כמו הלחיים, מערכת הקול והחך) תפקיד חשוב. בשל התפקיד הקריטי שממלאים כל המבנים האורליים שלנו, אם הם אובדים או ניזוקים, סביר לצפות לפגיעה כלשהי באיכות הדיבור.

למעשה, בעיות בדיבור עשויות לנבוע מעיוותים בשפה העליונה, בשיניים, בלסת או בחך, כמו גם משימוש בשיניים תותבות. ניהול קליני של הפרעות דיבור, בשיתוף פעולה בין רופא שיניים לקלינאי תקשורת, עשוי להיות יעיל ביותר.

על עיקרון הטיפול ההוליסטי

מתוך העיקרון שרופאים ומטפלים מכול התחומים צריכים לפעול בגישה הוליסטית כשהם מציעים טיפול בפתולוגיות אנושיות, אורגניות ותפקודיות – גם קלינאי התקשורת נוהגים לפעול בשיתופי פעולה עם אנשי מקצוע אחרים, כדי להציע למטופלים שלהם את הטיפול האידיאלי. 

שיתוף פעולה קליני בין-תחומי שכזה הוא יעיל במיוחד, כאשר הוא מתנהל בין רופא השיניים וקלינאי התקשורת. כאשר רפואת שיניים מספקת את הטכנולוגיה לתיקון וליצירת דיבור נכון, ואילו קלינאות תקשורת מספקת את הטיפול לתיקון או לשינוי בעיות הגיה בדיבור.

האם השיניים חשובות להתפתחות הדיבור?

השיניים חשובות להתפתחות צליל הדיבור – אם השיניים הקדמיות ניזוקו או אבדו – צלילים מסוימים עשויים להישמע קצת שונה מהרגיל.

לדוגמה, הדיבור של ילד שאיבד את השיניים הקדמיות שלו, עשוי להיות לא ברור. אולי הוא יצליח למצוא דרכים אחרות להפקת הצלילים הללו, 

בעיות שיניים עלולות להשפיע או להפריע להגייה נכונה של האדם. בעיות אחרות שעשויות להשפיע על איכות הדיבור כוללים: דחיפת לשון, הפרעת בליעה, מנשך פתוח, שפה שסועה או חך שסוע.

דחיפת לשון היא מצב שבו הלשון דוחפת את השיניים ומפעילה לחץ אשר מוביל לשינוי במיקומם של השיניים. כאשר דחיפת לשון או הפרעת בליעה לא מטופלות, הן עלולות להוביל לשיניים עקומות אצל ילדים ומבוגרים.

אם דחיפת הלשון נותרת ללא טיפול, הלחץ על השיניים יימשך גם במהלך הטיפול האורתודנטי וגם לאחריו. מסיבה זו, חלק מהילדים ומהמבוגרים שבעבר קיבלו טיפול אורתודנטי לשיניים העקומות שלהם, עדיין נותרו עם שיניים עקומות גם לאחר הסרת הפלטה.

בליעה רגילה נעשית כאשר הלשון ממוקמת כנגד החך הקשה, כאשר קצה הלשון נמצא מעט מאחורי השיניים העליונות. דפוס של בליעה עם הרגל של דחיפת לשון, עשוי להוביל גם למנשך פתוח. מצב זה גורם ללשון לדחוף ישירות את השיניים מאחור ולהניע אותן קדימה. זה עשוי להשפיע על השיניים העליונות, על השיניים התחתונות, או על שתי מערכות השיניים, ולהוביל למנשך פתוח.

טיפולים על ידי קלינאי תקשורת

טיפול על ידי קלינאי תקשורת יכול לסייע ולתקן דפוס של בליעה עם דחיפת הלשון, על ידי שימוש בתרגילי פה המתקנים את מיקום חיתוך הדיבור.

קלינאי תקשורת יכול גם לעבוד עם מטופל הסובל משפה שסועה או חך שסוע, כדי לשפר את תבנית הבליעה ואת דרך הפקת צלילי הדיבור.

יש מטופלים שנזקקים לניתוח שיתקן את השפה או החך השסועים, ולהתגבר בכך גם על בעיות הדיבור שמצבים שכאלה יוצרים. עם זאת, זה לא נדיר שגם לאחר הניתוח המטופל ימשיך להשתמש בדפוס המזיק בו נהג להשתמש לפני הניתוח. קלינאי תקשורת יכול לעזור לו ללמוד מחדש כיצד להפיק נכון את צלילי הדיבור, וכיצד לבלוע נכון.

את הטיפול אצל קלינאי התקשורת ניתן להתחיל בכול עת – לפני, במהלך או אחרי הטיפול של רופא השיניים, ובכך לקדם טיפול שיניים יעיל. קלינאי תקשורת יכול להיות בעל ברית נהדר לרופא השיניים, כשהשניים עוזרים למטופל להשיג חיוך בריא ויפה שיישמר לאורך שנים.

לבסוף, נושא השיניים והתפתחות צליל הדיבור הוא נושא מורכב. לכן, אם הילד מתמודד עם קשיים משמעותיים בשני התחומים הללו, אורתודנט וקלינאי תקשורת עשויים לפעול יחדיו ולתמוך בהתקדמות הדיבור של הילד בגישה טיפולית רב-תחומית.

ד"ר אברבוך – מרפאת שיניים

רופא שיניים, ומייסד המרפאה

ד”ר אלכסנדר אברבוך הנו רופא שיניים D.M.D, בעל ניסיון רב בהשתלות וניתוחים מורכבים. הוא מייסד מרפאת השיניים של ד”ר אברבוך בראשון לציון והבעלים. תושבי ראשון לציון והסביבה מכירים אותו, את עבודתו ואת תרומתו לקהילה. תחת ידיו האמונות עברו אלפי מטופלים והיד כמו שאומרים, עוד נטויה.

עקבו אחרי

לקוחות ממליצים