fbpx
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

המדריך לשמירה על שיניים תותבות

המדריך לשמירה על שיניים תותבות

המדריך לשמירה על שיניים תותבות

שיניים תותבות הן פתרון אשר בכוחו לשדרג את איכות החיים של אנשים רבים. השיניים התותבות מאפשרות לאנשים שאיבדו את שיניהם הטבעיות מסיבות שונות ומגוונות, לחזור ולחייך בביטחון, לאכול בנוחות ולדבר בצורה קלה וברורה. יחד עם זאת, כדי ליהנות מכל היתרונות הטמונים בשיניים תותבות לאורך זמן, חשוב מאוד לדעת כיצד לשמור על השיניים התותבות במצב טוב.

חשוב לזכור כי שמירה על שיניים תותבות היא משימה יומיומית פשוטה יחסית, אך דורשת תשומת לב וטיפול קבוע.
בניגוד לשיניים טבעיות, תותבות דורשות שגרת טיפול שונה וייחודית. מניקיון יומיומי ועד לביקורים סדירים אצל רופא השיניים, הטיפול הנכון יכול להאריך משמעותית את חיי התותבות שלכם ולהבטיח שהן ימשיכו לשרת אתכם היטב. במאמר זה, נסקור את כל מה שצריך לדעת על שמירה על שיניים תותבות, מהבסיס ועד לטיפים מתקדמים.

המדריך לשמירה על שיניים תותבות

מהן שיניים תותבות וממה הן עשויות?

לפני שנצלול לפרטים לגבי איך לנקות ולתחזק שיניים תותבות או מה ניתן לעשות במקרים של תחושות לא נוחות, חשוב להבין מהן שיניים תותבות וממה הן עשויות.
שיניים תותבות מהוות למעשה תחליף מלאכותי לשיניים טבעיות אשר אבדו. הן יכולות להיות מלאות (מחליפות את כל השיניים בלסת) או חלקיות (מחליפות רק חלק מהשיניים).
השיניים התותבות המודרניות עשויות בדרך כלל מחומרים סינתטיים כמו אקריל או פורצלן אשר מחקים באופן מדויק את המראה והתפקוד של שיניים טבעיות.

חשוב לציין שבעוד שיניים תותבות הן פתרון נפוץ, השתלת שיניים הופכת לאלטרנטיבה פופולרית יותר בשנים האחרונות. עם זאת, עבור רבים, תותבות נותרו כאפשרות המועדפת הן בשל עלותן הנמוכה יותר והן מכיוון שהתקנתן הינה פחות פולשנית.

טיפים לניקיון ולשמירה על שיניים תותבות

אבל כאמור, בכדי ליהנות מכל התועלות של שיניים תותבות לאורך זמן, קיימת חשיבות גבוהה להקפיד על תחזוקה נכונה ולהלן מספר טיפים אשר יסייעו לכם להשיג את המטרה:

  • הקפדה על ניקיון יומיומי –  ניקיון שיניים תותבות הוא אחד ההיבטים החשובים ביותר בשמירה עליהן. כחלק מכך, יש להקפיד לשטוף את התותבות במים אחרי כל ארוחה, להסרת שאריות מזון. יש לדאוג לניקיון יסודי של התותבות אחת ליום באמצעות מברשת רכה ושימוש בחומר ניקוי ייעודי לשיניים תותבות.
  • השריה לילית – השריית השיניים תותבות בלילה חשובה לשמירה על לחותן ועל צורתן. לצורך כך יש להשתמש בתמיסה מיוחדת (ניתן לקנות את התמיסה בכל בית מרקחת). יש להימנע מהשריית התותבות במים חמים (מה שעלול לפגוע בצורתן). לפני שמרכיבים את התותבות יש להקפיד לשטוף אותן במים זורמים.
  • טיפול עדין –  שיניים תותבות אומנם נחשבות לעמידות, אך הן עדיין דורשות טיפול עדין. כחלק מכך, חשוב לשמור עליהן שלא יפלו. השתדלו להימנע מכיפוף או עיוות החלקים המתכתיים של תותבות חלקיות. מעבר לכך, קיימת חשיבות גבוהה לעשות שימוש אך ורק בחומרי ניקוי המיועדים לתותבות. יש לקחת בחשבון כי שימוש בחומרים ביתיים עלולים לפגוע בתותבות.

מעבר להקפדה על ניקיון יומיומי בסיסי, חשוב להיות מודעים גם לשיטות נוספות לשמירה על היגיינה מיטבית של התותבות ובין היתר: שימוש במכשירי ניקוי מבוססי אולטרסאונד. טיפולי שיניים מקצועיים אצל שיננית המתמחה בטיפול בתותבות. במקרים קיצוניים בהם הצטברו כתמים קשים על גבי השיניים התותבות, ניתן לשקול השריה בתמיסת חומצה ציטרית מדוללת (כמובן, שיש להיוועץ ברופא השיניים לגבי פעולות אלו).

הקפדה על ביקורים סדירים אצל רופא השיניים

מעבר לכל הפעולות הביתיות והעצמאיות אותן תוכלו לעשות בכדי לשמור על השיניים התותבות. יש לקחת בחשבון ביקורים קבועים אצל רופא השיניים חיוניים לשמירה על בריאות הפה ועל התאמת התותבות. יש להקפיד להגיע לבדיקות שגרתיות אצל רופא השיניים אחת לחצי שנה. יש לקחת בחשבון שעם הזמן הפה עשוי להשתנות ולכן, יהיה צורך להגיע לרופא השיניים לביצוע התאמות. חשוב לזכור כי רופא השיניים יבצע גם בדיקות לחניכיים ולרקמות הפה – שחשוב להקפיד לא להזניח אותם גם כאשר משתמשים בשיניים תותבות.

חשיבותה של תזונה נכונה

תזונה נכונה יכולה לעזור בשמירה על שיניים תותבות ועל בריאות הפה. מעבר להקפדה על תזונה מאוזנת ובריאה חשוב לא פחות להימנע ממזונות מזיקים. כך לדוגמא, מזונות דביקים עלולים להידבק לשיניים התותבות ולגרום לבעיות שונות. אם אתם רוצים לאכול מזונות קשים, חשוב לחתוך אותם תחילה, על מנת להקל על הלעיסה.
כמובן, ששתית מרובה של מים הינה חשובה לא רק לבריאות כולה אלא גם לשמירה על השיניים התותבות – כאשר המים מסייעים לשטיפת שאריות מזון.

מה לעשות במקרה של בעיה או אי נוחות בשיניים תותבות?

גם אם תעשו את כל המאמצים על מנת לשמור על השיניים התותבות, ישנם מקרים בהם עלולות להתעורר בעיות עם שיניים תותבות. כאשר בין הבעיות הנפוצות:

  • אי נוחות או כאב –  במקרה כזה ההמלצה היא לנסות לאתר את המקום המדויק של אי הנוחות. האם זה בחניכיים, בלשון, או בחלק ספציפי של הפה?
    במקרים בהם אי הנוחות נמשכת יותר מיום – יומיים, חשוב להגיע לרופא השיניים ועד להגעה, ניתן להסיר  את התותבות למשך מספר שעות על מנת לתת לרקמות הפה מונחה ולהקל על הכאב.
  • שינויים בהתאמה – ישנם מקרים בהם המתרחשים שינויים במידת ההתאמת התותבות לפה. זה יכול לקרות בעקבות שינוי משקל משמעותי, במקרים בהם נעשה שימוש בחומר הדבקה זמני ועוד.. בכל מקרה, ההמלצה היא להימנע ממצב בו מנסים לבצע התאמות באופן עצמאי, מכיוון שפעולה כזו יכולה לגרום לנזק תמידי לתותבות.
  • שברים או סדקים – באופן כלל קיימת חשיבות גבוהה לבדוק את התותבות באופן קבוע לאיתור סדקים או שברים קטנים. במידה והתגלה שבר על גבי התותבות, חשוב לאחסן את כל החלקים בקופסה עם מים כדי למנוע עיוות.
    חשוב להימנע מלנסות ולקצן את השיניים באופן עצמאי, מכיוון שזה עלול להחמיר את מידת הנזק. ניתן לפנות לרופא השיניים על מנת שזה יוכל להעריך האם יש צורך בהחלפתן.
  • ריח רע או טעם לא טוב – במקרים כאלה,  לעיתים ניקוי עמוק יותר של התותבות יכול לפתור את הבעיה. כך שכדאי לנסות להשרות את התותבות בתמיסת ניקוי מיוחדת למשך לילה. ריח רע מתמשך יכול להיות גם סימן לזיהום בפה – כדאי לבדוק אם יש אזורים אדומים או נפוחים בחניכיים. אם הבעיה מתמשכת יש לפנות לרופא השיניים.
  • גירוי או פצעים בפה –  לעיתים, מקור הפצעים הוא יצירת נקודות לחץ ע"י התותבות אשר גורמות לגירוי. במקרים של גירוי או פצעים , שטיפות עדינות במי מלח יכולות לעזור בהקלה. אם מתפתחים פצעים, כדאי לשקול להפסיק את השימוש בתותבות למספר שעות ביום כדי לאפשר לרקמות להחלים.
  • קושי בדיבור או בבליעה – במידה ומדובר בתותבות חדשות, מדובר בתופעה נפוצה ויש לקחת בחשבון שפתרונה באה לידי ביטוי בזמן הסתגלות. בכדי להתמודד עם הקושי בבליעה, כדאי לשקול לשנות את התזונה, להתחיל עם מזונות רכים וכתושים ולהתקדם בהדרגה למרקמים מורכבים יותר.
    קשיים מתמשכים בדיבור או בליעה יכולים להצביע על צורך בהתאמה מחודשת של התותבות.

שמירה על שיניים תותבות לאורך זמן, דורשת מתן תשומת לב יומיומית. החדשות הטובות הן שבאמצעות הקפדה על ניקיון, טיפול נכון וביקורים סדירים אצל רופא השיניים, ניתן ליהנות מתותבות נוחות ואסתטיות לאורך שנים רבות.
חשוב לזכור כי כמו בתחומים אחרים בחיים גם כאן "ההשקעה משתלמת". כאשר, השקעה בטיפול נכון בתותבות יכולה לתרום במידה רבה לאיכות החיים.

למרות שכיום השתלת שיניים מהווה כאפשרות פופולרית יותר לאנשים המתמודדים עם מחסור בשיניים, עבור רבים, שיניים תותבות נשארות פתרון מצוין המאפשר חיוך בריא ויפה.
אם אתם רוצים מידע נוסף הן על שיניים תותבות והן על השתלת שיניים, מוזמנים ליצור קשר כבר היום עם הקליניקה של ד"ר אברבוך.

פייסבוק
טוויטר
הדפסה
WhatsApp
שלח באי-מייל

עוד מאמרים:

טיפים לשמירה על בריאות השיניים בסוכות

טיפים לשמירה על בריאות השיניים בסוכות

טיפים לשמירה על בריאות השיניים בסוכות בהתקרב אלינו לטובה חג הסוכות, אספנו מגוון טיפים מועילים לשמירה על בריאות השיניים בחג וגם לאחריו.

היגיינת הפה בזמן ההריון

היגיינת הפה בזמן ההריון

היגיינת הפה בזמן ההריון בתקופה של הריון חלים בגופה של כל אישה שינויים רבי משמעות. חלק מאותם השינויים עשויים להשפיע גם על

Dr. Averbuch – Dental Clinic

Senior dentist, and founder of the clinic

Dr. Alexander Averbuch is a D.M.D dentist with extensive experience in dental implants, full anesthesia and complex surgeries. He is the founder of Dr. Averbuch's Dental Clinic in Rishon Lezion and the owner. Residents of Rishon Lezion and the surrounding area know him, his work, and his contribution to the community. Under his faith, thousands of patients and the hand went, as they say, another slant.

follow me

testimonials