fbpx
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

בעיות בדיבור בעקבות מבנה הלסת

בעיות בדיבור בעקבות מבנה הלסת

בעיות בדיבור בעקבות מבנה הלסת

הדרך שבה אנחנו מתקשרים עם אחרים באמצעות הדיבור, היא אחד הדברים הראשונים שאנשים שמים לב אליו. הידעתם כי שיניים עקומות או צפופות יכולות להשפיע על איכות הדיבור? לפעמים, בעיות ההגייה קשורות למבנה הלסת והשיניים.

פטפוטי תינוקות הם מקסימים. המילים הראשונות מרגשות. ואז הם לא מפסיקים לדבר! אנחנו מצפים להגיית מלים משעשעת כשהתינוק לומד לדבר, אבל כשהדיבור לא משתפר והילד לא מסוגל לדבר בבהירות ברמה המתאימה לגילו – יתכן שקשיי ההגייה נובעים ממבנה הלסת ומבעיות שיניים.

בעיות שיניים – כיצד הן משפיעות על הדיבור?

השפתיים, הלחיים, הלשון, הלסת והשיניים – צריכות לעבוד יחדיו על מנת שנצליח לדבר ולהפיק צליל ברור ומבוטא היטב. אבל כאשר משהו תקול בכול אחד מהגורמים הללו, זה עלול לשבש את איכות הדיבור. מכיוון שילדים מתחילים לדבר בערך בשלב שבו השיניים מתחילות לצמוח, בריאות הפה הופכת למרכיב החשוב ביותר בהתפתחות של דיבור תקין.

בנוסף, יש אנשים עם דיבור מאנפף, כלומר, הם מדברים דרך האף. מצב זה עלול להקשות על הבנתם ולגרום לבעיות חברתיות ומקצועיות מטרידות. לעתים ניתוח אף יכול לתקן בעיה זו.

אילו בעיות בלסת ובשיניים משפיעות על הדיבור?

יש מספר אפשרויות שבהן השיניים, הלשון והלסת יכולות לעכב את הדיבור של הילד, לדוגמה:

לשון קשורה

מצב של לשון קשורה, שנקרא Ankyloglossia, נוצר כאשר קצה הלשון מחובר ברצועת רקמה (lingual frenulum) אל תחתית רצפת הפה, והוא מגביל את טווח התנועה של הלשון. ילדים עם לשון קשורה עשויים להתקשות באכילה, בדיבור ובבליעה. בנוסף הם כנראה יתקשו לבטא צלילים מסוימים כמו ד, ט, ל, נ, ר.

כדי לפתור מצב זה יכול רופא השיניים לבצע כריתה של הרצועה, ובכך לשחרר את הלשון ולאפשר לילד יוכל לדבר בקלות רבה יותר.

פגם בסגר הפה – Malocclusion

מצב שבו השיניים של הילד לא מתיישרות כראוי כאשר הלסת במצב סגור, נקרא Malocclusion. מצב זה יכול להתבטא במגוון צורות, כולל:

  • צפיפות: כאשר הלסת לא מפותחת והשיניים נאלצות להצטופף סביבה.
    • מנשך צולב: כאשר השיניים קרובות יותר ללחי או ללשון.
    • תת מנשך: כאשר הלסת התחתונה בולטת.
    • מנשך יתר: כאשר הלסת העליונה בולטת.
    • מנשך פתוח: כאשר השיניים העליונות והתחתונות לא נפגשות ולא נוגעות זו בזו כשהלסת סגורה.

אמנם Malocclusion עובר בדרך כלל בתורשה, עם זאת יש גם כמה הרגלים התנהגותיים שיכולים לגרום לכך, כמו מציצת אצבע ממושכת או שימוש במוצץ.

מצב של Malocclusion עלול להוביל להפרעה בדיבור ולחוסר יכולת להפיק צלילים ברורים הקשורים לזרימת האוויר כנגד השיניים, כמו ו, ז, פֿ, ש.

בעיות בלשון – Orofacial Myofunctional Disorders

הפרעות הקשורות למיקום של הלשון גורמות לנתק בין הלשון, השפתיים, הלחיים והשיניים. מצב זה מתרחש בדרך כלל כאשר הלשון צונחת למצב לא נורמלי – לרוב בין השיניים העליונות והתחתונות, או מתרחקת יותר מדי קדימה.

תנוחת לשון לקויה משפיעה על ילדים צעירים בעת בקיעת השיניים ומיקומן. מיקום לא נורמלי של הלשון יכול להשפיע על התפתחות הדיבור ולהקשות על הילד להפיק צלילים מסוימים כמו צ׳, ש, ז, ס.

גם מצב זה יכול להיגרם על ידי הרגל התנהגותי כמו מציצת אצבע, מציצת מוצץ או בקבוק, חריקת שיניים או כסיסת ציפורניים.

מבנה לסת לא תקין

אם עצם הלסת של הילד קטנה מדי, היא עלולה לגרום לדחיסת השיניים זו לזו. מצב זה משאיר פחות מקום לתנועת הלשון. בנוסף, הבדל בגודל הלסתות עלול לגרום לנשיכה גרועה ולהשפיע על הדיבור.

פייסבוק
טוויטר
הדפסה
WhatsApp
שלח באי-מייל

עוד מאמרים:

שתלים זיגומטיים - כל הפרטים והמידע

שתלים זיגומטיים – כל הפרטים והמידע

שתלים זיגומטיים – כל הפרטים והמידע שתלים זיגומטיים, הם שתלים אשר משמשים להחלפת שיניים חסרות בלסת העליונה – כאשר, לרוב נהוג להשתמש

Dr. Averbuch – Dental Clinic

Senior dentist, and founder of the clinic

Dr. Alexander Averbuch is a D.M.D dentist with extensive experience in dental implants, full anesthesia and complex surgeries. He is the founder of Dr. Averbuch's Dental Clinic in Rishon Lezion and the owner. Residents of Rishon Lezion and the surrounding area know him, his work, and his contribution to the community. Under his faith, thousands of patients and the hand went, as they say, another slant.

follow me

testimonials