fbpx
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

איך השתלת שיניים ולעיסת מזון מוצק קשורים לבריאות שלכם?

איך השתלת שיניים ולעיסת מזון מוצק קשורים לבריאות שלכם

בתור רופא שיניים הפוגש יום יום מטופלים המתחבטים בשאלה, האם לבצע השתלת שיניים או לא? אני נתקל בהמון מקרים בהם המתחבטים פשוט הרימו ידיים, הם וויתרו על לעיסת מזון מוצק ושכחו מה המשמעות של לנעוץ את השיניים שלהם במשהו קשיח. בשבילם, סטייק כבר לא בתפריט. למה הם מוותרים על מזון מוצק? למה אסור להם לוותר על מזון מוצק? ולמה השתלת שיניים ולעיסת מזון מוצק שומרים עליכם בריאים? כל זאת ועוד, בפוסט הבא!

לפני שאתם מחליטים אם לבצע השתלת שיניים או לא, כדאי שתדעו משהו מאוד חשוב, כשאתם מוותרים על לעיסת מזון, אתם מוותרים על הבריאות שלכם!

הסבר קצר על למה זה כל כך חשוב ללעוס

הבריאות שלנו נסמכת על הפעולות הבסיסיות שכולנו מבצעים מהיום שנולדנו, וכאלו שהתפתחו עם הזמן ושמאפשרות לנו לגדול ולהיות האנשים שאנחנו היום.

בין אם מדובר בנשימה, נשיפה, סילוק צרכים מהגוף, שינה וכן היכולת ללעוס מזון. היכולות הבסיסיות צריכות ללוות אותנו למשך שארית חיינו.

השיניים שלנו מתחילות להיפתח עוד בזמן ההיריון. בתחילה, אנחנו לא צריכים ללעוס מזון, אנחנו שותים חלב ומעקלים אותו, וזה מספיק לנו. לאחר כמה זמן אנחנו מתוודעים למים, ומזונות רכים, בגלל שחלב והנקה אמורים להעביר אתנו את שלב הינקות, עד לפני 5000 שנה לא יכולנו לפרק חלק לאחר גיל שנתיים שלוש.

אבל היום, בגלל שגידלנו פרות, ועיזים במשק הבית שלנו במשך אלפי שנים, רובנו כבר נושאים את המוטציה שמאפשרת לנו לפרק חלב גם לאחר גיל שנתיים. אלו שלא פיתחו אותם, פשוט נקראים "רגישים ללקטוז".

משחק עם מזון רך בהדרגה הופך ללעיסה, והלעיסה שלנו מתפתחת ליכולת ללעוס, ואוי למי שמתעסק עם כוחה של הנשיכה שלנו. נשיכה ולעיסה הן פעולות בסיסיות שהבריאות שלנו נסמכת עליהן, אני תכף אסביר למה, אבל קודם, קצת רקע על כוח הנשך שלכם וכמה הוא אפקטיבי.

מה הוא כוח הנשך של אדם בוגר?

כוח הנשך שלנו הוא חזק בצורה מפתיעה, הלסת שלנו לדוגמא הרבה יותר אפקטיבית (למרות שפחות חזקה) מלסתות של קופים בלעיסת רוב המזונות. לאדם בוגר ממוצע, בסביבות גיל ה-20, יש כוח נשך של 78 ק"ג, אך ישנם אנשים עם כוח נשך של 120 ק"ג.

אחת הנשיכות הכי מפורסמות שנראו בטלוויזיה היא הנשיכה בקרב האגרוף בין מייק טייסון והוליוונדר הוליפילד, בה טייסון נשך את אוזניו של הוליפילד, זה לא היה יפה או ספורטיבי, אבל זה נותן תמונה ברורה על כמה חזקה הנשיכה שלנו.

בנוסף לכוח הנשיכה שלנו, הרוק שלנו מלא בחיידקים העוזרים באיכול, כך כשמישהו נושך אתכם בצורה מאוד חזקה וחודר את העור, אתם כמעט תמיד זקוקים לטיפול אנטי בקטריאלי לאחר האירוע, אני ממליץ בחום לא לנסות את זה בבית.

למה היכולת ללעוס ולנשוך כל כך חשובה?

ישנם כמה סיבות לכך, הראשונה כמובן היא שזאת אחת היכולות הבסיסיות שלנו כבני אדם (נשימה, שינה, לעיסה וכו' כמו שהסברתי למעלה) וברגע שאנחנו מוותרים על היכולות הבסיסיות שלנו, הבריאות שלנו נפגעת. אבל יש עוד כמובן המון דברים בגו כמו שתגלו למטה!

#1 הפעולה המכנית של הלעיסה מפרקת את מולקולות המזון, ועושה זאת עוד בפה שלנו

לעיסה היא אלמנט חשוב מאוד ביכולת שלנו לעבד מזון, המזון מגיע כבר חצי מפורק לקיבה שלנו וכתוצאה, אנחנו מסוגלים לספוג את הוויטמינים והמינרלים ביעילות.

האנזימים ברוק שלנו כמו לדוגמא העמילאז (ptyalin) שמפרק עמילן ופחמימות, ליפאז (Lipase) שמפרק שומנים, וכן החיידקים השונים, והאלקטרוליטים פועלים על המזון ומסככים או מפרקים אותו בדרכו לקיבה, וזה קורה תוך כדי שאנחנו לועסים.

#2 הרוק בפה שלנו עוזר "לגרז" מזון חצי מאוכל

או במילים אחרות, הוא גורם לו להחליק בגרון, בייחוד כשמדובר על מזונות יבשים יותר. כאשר הרוק שלנו מספק את המעטה הנחוץ לחתיכות המפורקות, הן עוברות יותר בקלות בוושט ולא גורמות לאי נוחות וצרבות.

כאשר המזון מגיע לקיבה, העמילנים והסוכרים כבר 30% מפורקים (זה קורה בתוך הפה ובאמצעות הלעיסה והרוק שלנו), השומנים כבר החלו את פירוקם וכן הפרוטאינים, כן, זהו כוחו של הפה שלנו וכוחה של לעיסה נכונה.

#3 כשאנחנו לא לועסים טוב, חתיכות גדולות של מזון הופכות למושבות של בקטריות במערכת העיכול שלנו

כאשר אין לנו את היכולת ללעוס בגלל שחסרות לנו שיניים, או בגלל שאנחנו לא מייצרים רוק כמו שצריך, המזון מגיע פחות מעובד לקיבה, וכתוצאה, אנחנו סופגים הרבה פחות וויטמינים ומינרלים, והקיבה שלנו מתאמצת הרבה יותר.

בנוסף למזון שלא נספג טוב, נוצרים המון גזים, צרבות ועוד המון תופעות של בעיות עיכול, במצבים בהם המערכת החיסונית שלנו חלשה, אי לעיסה של מזון יכולה להוביל גם לזיהומים.

#4 לעיסה מרגיעה את המעיים

לפני שהמזון שאנחנו לועסים יכול לעבור למעי הדק, הוא צריך לעבור שריר הנקרא הפילורוס, רוק עוזר להעביר את המזון ביתר קלות למעי הדק, ומעי רגוע הוא יתרון בריאותי משמעותי גם מבחינת לחצים וגם מבחינת נוחות יום יומית.

כשהיינו קטנים, ההורים שלנו התעקשו על לעיסה, ולא בליעה ללא לעיסה. וככל שאנחנו מתבגרים, אנחנו חייבים להמשיך עם ההתעקשות הזו. יש לזה סיבה טוב, 'האוויר'  שאנחנו מכניסים תוך כדי הלעיסה אל הקיבה שלנו (כמו שההורים שלנו קראו לו), הוא לא באמת אוויר שנבלע, אלא גזים המגיעים מקיבה ומעיים לא רגועים, והגורמים לנו להרגיש נפוחים.

לא נעים, והדרך היחידה לטפל בזה היא באמצעות מערכת לעיסה ואיכול בריאה.

#5 לעיסה היא מערכת שלמה המושפעת גם ממערכות אחרות

כשאנחנו לועסים טוב, כל הגוף פועל ומתאמץ בשביל לשמר את היכולת שלנו להמשיך ולעשות את זה.

זה מתחיל באמצעות חוש הריח שלנו, וחוש הראיה שמזהים את האוכל, כשהם מזהים מזון הם ישר מגרים את החושבים האחרים שלנו ומפעילים את בלוטות הטעם והרוק.

הבטן, פתאום מתחילה לקרקר ולגעוש, זה קורה בגלל שישנם אנזימים בקיבה, בלבלב, ובמעי המשתחררים ומעודדים ומכינים את כל מערכת האיכול לקראת קבלת מזון, מה שעוזר לנו לאכל את האוכל בצורה אפקטיבית.

כל הגוף רתום לעזור לכם לאכל טוב את המזון שאתם לועסים.

לכן אתם חייבים שיהיו לכם שיניים שיכולות ללעוס מזון, בכל הצורות שלו, ולפרק אותו לגורמים, אז!

  • אם אתם מתקשים בלעיסה.
  • אם חסרות לכם שיניים וזה מקשה על הלעיסה.
  • אם השיניים שלכם לא מרגישות יציבות, וזה מפריע ללעיסה

השתלת שיניים ולעיסת מזון קשורים לבריאות שלכם בקשר הדוק!

כשאתם לא סופגים מזון כמו שצריך, אתם מצויים במצב של תת ספיגה של מינרלים, וויטמינים והמרכיבים הבסיסים שעליהם הבריאות שלכם נשענת.

לדוגמא, כשחסרים לכם מינרלים ומינרלים:

  • אז העצמות שלכם הופכות לשבירות יותר, מצב שיכול להביל בקלות לאוסטאופורוזיס.
  • עייפות מוגברת, אתם פשוט רוצים לישון כל היום.
  • פגיעה הרסנית במערכת החיסונית שלכם.
  • פגימות ברמת ה-DNA שעלולות להוביל ליצירת תאים סרטניים.
  • ירידה או עלייה בלץ דם וברמות הסוכר בדם.
  • פגימה במערכת העצבית.
  • ירידה בתיאבון והקאות.
  • חוסר יכולת של פצעים להיסגר.
  • התכווצות שרירים וקצב לא אחיד של דפיקות לב.
  • אתם תסבלו מאנמיה, שבצים, ועוד המון רעות חולות.

כמו שאתם רואים, אתם חייבים לבחון אלטרנטיבות שיאפשרו לכם ללעוס יותר טוב, בגלל שהבריאות שלכם תלויה בכך.

כיום באמצעות השתלת שיניים, וישנם כמובן כמה סוגים של השתלות שיניים המתאימות לכל סוגי המטופלים, תוכלו להחזיר לעצמכם את היכולת ללעוס. את הטיפול ניתן לעבור תחת הרדמה מלאה, טשטוש חלקי או מלא, ואף הרדמה מקומית, תלוי בכם.

מכיוון שטיפול השתלת שיניים הוא כל כך חשוב לבריאות שלכם, אני מספק בפריסה נוחה של תשלומים, כך שלא תרגישו לחוצים, ותוכלו ליהנות מבריאות איתנה, ושיניים חזקות, לשארית חייכם.

אם עבר המון זמן מאז לעסתם טוב, הגיע הזמן לשנות את זה 😊

פייסבוק
טוויטר
הדפסה
WhatsApp
שלח באי-מייל

עוד מאמרים:

שתלים זיגומטיים - כל הפרטים והמידע

שתלים זיגומטיים – כל הפרטים והמידע

שתלים זיגומטיים – כל הפרטים והמידע שתלים זיגומטיים, הם שתלים אשר משמשים להחלפת שיניים חסרות בלסת העליונה – כאשר, לרוב נהוג להשתמש

Dr. Averbuch – Dental Clinic

Senior dentist, and founder of the clinic

Dr. Alexander Averbuch is a D.M.D dentist with extensive experience in dental implants, full anesthesia and complex surgeries. He is the founder of Dr. Averbuch's Dental Clinic in Rishon Lezion and the owner. Residents of Rishon Lezion and the surrounding area know him, his work, and his contribution to the community. Under his faith, thousands of patients and the hand went, as they say, another slant.

follow me

testimonials