fbpx
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

רפואת שיניים וסיפורי סבתא – המדריך המלא

רפואת שיניים וסיפורי סבתא – המדריך המלא

רפואת שיניים וסיפורי סבתא – המדריך המלא

ישנן המון מעשיות סביב בריאות הפה, בתקופות עתיקות יותר, כשהמדע לא היה מפותח ואנשים עסקו בעיקר בניסיונות להפיג כאבי שיניים, ולא ממש לטפל בהן, היה נהוג לרקוח ולטפל באמצעות תרופות סבתא ואף טקסים מוזרים שפייסו אלים נזעמים.

מה שמצחיק זה שגם בימינו עדיין עורכים את הטקסים המוזרים הללו, ומשתמשים בתרופות הסבתא, ועוד כל מיני אמונות בשביל להימנע מביקור אצל רופא שיניים שיכול להעניק טיפול אמתי.

לשמחתנו, היום לא צריך להאמין לכל סיפור שאתם שומעים, יש ענף שלם ברפואה המודרנית שיכול להגיד לכם מה עובד ומה לא והיא עושה את זה הצלחה יתרה מזה עשורים רבים.

רפואת שיניים 😊

אז הגיע הזמן לעשות קצת סדר בבלגן, לא?

הנה מגוון מיתוסים שמעתי במהלך השנים, חלקם מצחיקים, חלקם ממש על גבול הסכנה:

#1 "חסרות לי הרבה שיניים בפה, אבל אני זקנה מידי בשביל השתלות שיניים"

כיום ניתן בקלות לשפץ את מראה השיניים מא' ועד ת'. גם מבוגרים בשנות ה-80 לחייהם יכולים ליהנות מחיוך מלא עם נוכחות בוהקת, אבל הכי חשוב? בריא!

למה בריא? בגלל שהיכולת ללעוס עוזרת לשמור על הבריאות, היא עוזרת לספוג ויטמינים ומינרלים על ידי פירוק המזון וציפויו בתוך הפה ברוק, רוק שעוזר לאיכול כמובן.

השתלת שיניים יכולה להתבצע בתהליך השתלת שיניים ביום אחד כך שגם לא צריך לעבור תהליך מורכב מידי, וניתן לצאת עוד באותו היום עם סט חדש של שיניים זמניות (השיניים הקבועות מורכבות לאחר שלושה או ארבעה חודשים).

השתלמות בפה לא חייבות להיות דווקא באמצעות השתלות, ישנן מספר שיטות ליצירת המראה הזה כולל: ציפוי שיניים, והשלמת החסרים באמצעות גשרים, הכל תלוי במצב הפה של המטופל.

#2 "רוב כאבי הראש שלי הם בגלל לחץ"

לפי מחקרים, הסיבה העיקרית לכאבי הראש באוכלוסייה הכללית שרוב האנשים חושבים שהם נובעים מלחץ הם למעשה כאבים הנגרמים מהתהדקות לסתות.

בעיה שניתנת לפתרון אצל רופא השיניים.

אנשים הסובלים מברוקסיסם (נעילת לסתות וחיכוך לא רצוני של השיניים) חווים כאבי ראש לא מוסברים, והכאבים הללו בהמון מקרים מאובחנים ככאבים הקשורים למיגרנות, לחצים, ואף עייפות.

אך זה לא המקרה, אל תאבחנו את עצמכם כשזה מגיע לכאבי ראש לא מוסברים. אם רופא המשפחה או אפילו נוירולוג לא מצליח להסביר למה יש לכם כאב ראש, פנו לרופא שיניים.

#3 "אני לא יכול לצחצח שיניים עכשיו, הן מדממות"

סיפורי סבתא ברפואת שיניים

 

אפשר לצחצח, ואפשר גם לטאטא

להפך!

כאשר החניכיים מדממות, הן עושות זאת בגלל שפלאק הצטבר על השיניים ודלקת חניכיים החלה להיווצר בחיבור בין השיניים לחניכיים.

צחצוח והעברת חוט דנטלי המביאים לדימום הנובע מדלקת חניכיים הן הדרכים היחידות לגרום לחניכיים שלכם להבריא במקרים בהן הדלקת קלה יחסית. זה גם סימן ד"א לקפוץ למרפאה בשביל לוודא שמה שגורם לדלקת ייפתר אצל רופא השיניים, ולא באמצעות אובדן כל השיניים בפה 😊

במקרים קשים, כנראה שכבר מדובר במחלת חניכיים ויש צורך דחוף לפנות לרופא השיניים!

אבל לא משנה מה אתם עושים, אתם חייבים להמשיך ולצחצח פעמיים ביום.

#4 חורים כואבים, אז אם לא כואבות לי השיניים אז הכל בסדר אצלי, נכון?"

להפך!

כאשר ישנה עששת או בשמה האחר, ריקבון שן, המחלה יכולה להרוג את עצב השן. כך שאפילו חורים גדולים יכולים לא לכאוב.

אני תמיד אומר:

צריך ללכת לרופא שיניים כשלא כואב…

למה? בגלל שכאב מעיד על שורש שן עם בעיות, כשורש השן שלכם דלקתי, צריך לבצע טיפול שורש, וכשמפסיק לכאוב זה יכול להיות גם מאוחר מידי מכדי להציל את הש וצריך לעקור אותה.

#5 אפשר להלבין את השיניים בבית לבד עם מלבין טבעי. שמעתי שגם לצחצח עם פחם עושה פלאים!"

מיי גוד לא!

זה נכון שאפשר להלבין את השיניים לבד בבית, אבל רק אחרי שהלכתם לרופא השיניים וקיבלתם ממנו משחה והדרכה.

פתרונות ביתיים או "טבעיים" מסוימים יכולים לגרום להמון נזק וכאבים, השיניים והחניכיים שלכם הן סט מורכב ורגיש של רקמות אנושיות, ולא ערכה רב פעמית לניסוי ביתי.

רוב האנשים שמבצעים הלבנות בבית ללא הדרכת רופא, בדרך כלל מסיימים לאחר תקופה עם חשבון רפואי גבוה אצל רופא שיניים שמנסה להציל להם את השיניים בפה.

בנוסף, סתימות וכתרים לא מולבנים באותה השיטה, מה שיכול להביא לצבע לבן לא אחיד בשיניים, אז רק תיקחו את זה בחשבון.

#6 "לאכול יותר מידי סוכר גורם לריקבון שיניים"

לא לגמרי לא נכון, כמובן שזה לא בריא לאכול הרבה סוכר, מהמון סיבות, אבל כשזה מגיע לבריאות הפה מומלץ לצמצם את – כמות – הפעמים בהן אתם צורכים סוכר, ולווא דווקא את כמות הסוכר שצורכים.

מי שצורך סוכר מספר פעמים ביום, רצוי שיעבור לצריכה של סוכר פעם או גג פעמיים ביום. הפעולה הזו לבדה תצמצם את כמות הביקורים שלכם במרפאת השיניים.

למה? בגלל שבכל פעם שאתם אוכלים סוכר, אתם מעניקים אמבטיה של 'תזונה' לחיידקיים המעלים את רמת החומציות בפה והגורמים לחורים ולכל מיני רעות חולות אחרות, והאפקט ממשיך עד 20 דקות לאחר שסיימתם את המעדן, וזה לא משנה כמה סוכר צרכתם.

לכן, מומלץ לצמצם את מספר הפעמים בהם אתם אוכלים סוכר, ואם אתם נהנים, רק לזכור שלא צריך
להגזים.

#7 לשתות אלכוהול או למרוח אלכוהול מוריד את כאב השיניים ולפעמים
מעלים אותו"

דווקא זה נכון, אבל מה, זה רע נכון.

כשמורחים אלכוהול, לפעמים כאב השיניים נרגע קצת, אבל כשהוא חוזר, לפעמים הכאב חמור בכמה רמות!

בואו נבין למה זה קורה?

אלכוהול הוא חומר מאלחש ידוע, אבל צריך לצרוך כמויות גדולות שלו בשביל להרגיש סוג של אלחוש, וזה לא מומלץ.

בנוסף הוא לא הורג את הבקטריות הגורמות לכאב, להפך, אלכוהול הוא רב סוכרים המזין את הבקטריות  ועוזר להן להתרבות, כך שתתאוששו מההנגאובר, מחכה לכם עדיין כאב שיניים.

עדיף לקחת חומר מאלחש רפואי ללא מרשם (באישור רופא המשפחה), ולקבוע תור כמה שיותר מהר לרופא השיניים השכונתי החביב שלכם (אהמ אהמ) בשביל להציל את השן!

#8 "שן כואבת? שן מתנדנדת? קללל, יש לי חוט, יש לי דלת, לא צריך רופא שיניים"

מחשבה מהסוג הנ"ל בדרך כלל תוקפת את המוח של אלו שמתרגלים את נקודה מספר #7 במאמר זה, והיא כמו שאתם מתארים מסתיימת לא תמיד בטוב.

כשאתם משתמשים בכוח בשביל לבצע טיפול שיניים כל שהוא בעצמכם, יש סיכוי:

  • שתצליחו – יפה מאוד הצלחתם לעקור שן, ועכשיו אתם מדממים
    וזקוקים לתפרים, אז לכו לרופא שיניים.
  • שממש תצליחו – יפה מאוד, הצלחתם לעקור כמה שיניים ורקמת
    חניכיים, וזה ניתוח מורכב.

לא מומלץ לערוך על עצמכם שום סוג של טיפול שיניים, ועד כמה שסרטים, או סיפורים ששמעתם רומזים אחרת, זה בדרך כלל מסתיים לא טוב.

אנחנו נמצאים בעידן בו הרפואה המודרנית מצאה פתרון להמון בעיות, ובריאות הפה הוא אחד הענפים המתקדמים ביותר ברפואה כיום, אז אין צורך להסתכן, יש רופאים אמתיים, ולא רופאי אלילים, שיכולים לעזור לכם ולהעניק לכם טיפול שיטיב עם הפה שלכם, ויותר מכל, עם הבריאות שלכם.

 

קרדיט תמונות: freepik

פייסבוק
טוויטר
הדפסה
WhatsApp
שלח באי-מייל

עוד מאמרים:

שתלים זיגומטיים - כל הפרטים והמידע

שתלים זיגומטיים – כל הפרטים והמידע

שתלים זיגומטיים – כל הפרטים והמידע שתלים זיגומטיים, הם שתלים אשר משמשים להחלפת שיניים חסרות בלסת העליונה – כאשר, לרוב נהוג להשתמש

Dr. Averbuch – Dental Clinic

Senior dentist, and founder of the clinic

Dr. Alexander Averbuch is a D.M.D dentist with extensive experience in dental implants, full anesthesia and complex surgeries. He is the founder of Dr. Averbuch's Dental Clinic in Rishon Lezion and the owner. Residents of Rishon Lezion and the surrounding area know him, his work, and his contribution to the community. Under his faith, thousands of patients and the hand went, as they say, another slant.

follow me

testimonials